Formules

Omzetplus van 9,7 procent voor AH

AMSTERDAM – De omzet van het Albert Heijn steeg in 2009 met 9,7 procent tot 9 miljard euro. Ten opzichte van de gecorrigeerde cijfers voor heel 2008 nam de netto-omzet met 7,4 procent toe.

Redactie |

Dat blijkt uit jaarcijfers die Ahold donderdag publiceerde. De identieke omzet - de inkomsten van een aantal zelfde winkels tegen constante wisselkoersen - kwam uit op 1,2 procent. De groei is vooral een gevolg van de ombouw van de voormalige C1000-winkels naar Albert Heijn-winkels. Het landelijke marktaandeel van de supermarktketen is vorig jaar verder gestegen. Albert Heijn had 32,8 procent van de Nederlandse markt in handen. In 2008 bedroeg het marktaandeel 31,3 procent.

Moederconcern
Ook moederorganisatie Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2009 een hogere omzet gehaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het laatste kwartaal van 2009 realiseerde Ahold een omzet van 6,8 miljard euro, 3,4 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2008. Tegen constante wisselkoersen - Ahold haalt de helft van de omzet uit de Verenigde Staten - steeg de omzet met 11 procent. De omzet is in lijn met de verwachtingen, analisten gingen gemiddeld uit van een omzet van 6,67 miljard euro. Over heel 2009 draaide Ahold een omzet van 27,9 miljard euro, een toename van 8,9 procent ten opzichte van 2008.

Minder
Alleen de Albert- en Hypernova-winkels in Tsjechië en Slowakije deden het minder. De omzet daalde 1,8 procent, tot 431 miljoen euro.

Bron:

img_7324_small.jpg
img_7324_small.jpg