Ondernemers

Ondernemer Fahri Eskikilic opent nieuwe winkel

SPIJKENISSE - Drie jaar heeft de wijk Schenkel in Spijkenisse moeten wachten op een nieuwe supermarkt, want in september 2015 sloot de Aldi aan de IJsselstraat. Omwonenden zijn blij met de komst van Supermarkt Schenkel die maandag 1 oktober werd geopend door ondernemer Fahri Eskikilic.

Lisa van der Linden |

“We hebben onze super vernoemd naar de wijk, zodat de buurt onze winkel makkelijk kan herkennen”, vertelt Eskikilic aan Levensmiddelenkrant . Het is de eerste grote winkel voor het familiebedrijf dat al kleine supermarkten runt in de regio Rotterdam. “We waren op zoek naar een nieuwe locatie, maar hadden geen voorkeur voor de grootte. Dat dit leegstaande pand van 1000 vierkante meter op ons pad kwam, is puur toeval”, legt de ondernemer uit. Omwonenden van de nieuwe winkel zijn volgens Eskikilic blij met de komst van Supermarkt Schenkel.

Toen Aldi in 2015 verdween zijn er diverse handtekeningenacties gehouden om andere supermarktketens ervan te overtuigen zich te vestigen op deze locatie. De dichtstbijzijnde supermarkten zijn Albert Heijn en Dirk van den Broek op 1,5 kilometer afstand. Met name de ouderen in de wijk betreurden het vertrek van Aldi. “De doelgroep bestaat vooral uit 65-plussers die hier makkelijk hun boodschappen kunnen doen”, vertelt Eskikilic. “We zijn met open armen ontvangen.”

Prijsbeleid
De ondernemer probeert een assortiment en prijsbeleid neer te zetten die vergelijkbaar zijn met supermarkten in de buurt. Op die manier wil hij de concurrentie aangaan. “Voor een kilo bananen vraag ik 99 cent en dat is bij Jumbo of Albert Heijn net zo. Prijzen van versproducten kunnen per seizoen verschillen in verband met de beschikbaarheid, maar daar hebben andere formules ook mee te maken”, zegt de ondernemer. De supermarkt is te vergelijken met een MCD-supermarkt, met levering door Boon Sliedrecht, volgens Eskikilic. Klanten die een product missen in het assortiment, kunnen dat door middel van de ideeënbus aangeven. “Op de eerste dag zijn er al 23 verzoeken gekomen van klanten. We hebben ze allemaal bekeken en zorgen dat de producten binnen een paar dagen worden toegevoegd aan het schap”, legt de ondernemer uit. “Een van de verzoeken was bijvoorbeeld om glutenvrij brood in het assortiment op te nemen.” Op de dag van de opening heeft de ondernemer een goede indruk gekregen van wat voor klanten hij kan verwachten. “Met name veel klanten die voor een paar dagen hun boodschappen komen doen. Ik gok dat zo’n 70 procent met een winkelwagen door de winkel liep.”

Gemak
Naast een uitgebreid assortiment legt Eskikilic de focus op gemak en horeca, twee van de trends die hij ziet in de retailwereld. “We hebben in de winkel een snackbar geïntroduceerd, waar we snacks en belegde broodjes verkopen. Het is de keuze van de klant om het versproduct mee te nemen of hier in de supermarkt op te eten. De reacties van klanten op ons gemakselement zijn in ieder geval positief.”

Bron: Levensmiddelenkrant

img_8343-a900x525.jpg