Formules

PLUS neemt toplijn Appétit onder handen

ROSMALEN - PLUS heeft haar luxe toplijn Appétit de afgelopen maanden flink onder handen genomen. Het portfolio is zowel gesaneerd als uitgebreid met nieuwe producten en ook aan de uitstraling is flink gesleuteld.

Willem-Paul de Mooij |

“Er is voor onze primaire klant nu geen reden meer om naar Albert Heijn te gaan”, zegt Marco Maatman, eindverantwoordelijke voor brandmanagement bij PLUS. Deze week werd de nieuwe toplijn aan ondernemers en afdelingschefs op de eigen kerstbeurs gepresenteerd. Maatman: “In 2007 kwam PLUS, net als veel andere ketens, in navolging van Albert Heijn met een eigen toplijn voor luxe producten. We moesten toen snel schakelen, waardoor de uitstraling van Appétit niet veel aandacht kreeg. Het bleek dat wij onze primaire klanten voor het luxere assortiment aan Albert Heijn, maar bijvoorbeeld ook aan Lidl, kwijtraakten.” Vorig jaar werd de impact van Appétit geëvalueerd. De uitstraling van het label bleek niet aan te sluiten bij de beleving van de klant. “Sommige producten kwamen té luxe over, sommige te gewoon. Kortom, Appétit werd niet begrepen. Daarbij was de bekendheid van het merk onvoldoende”, aldus Maatman.

Er werden veel producten uit het oude Appétit-assortiment gehaald en er werden een groot aantal nieuwe luxe producten toegevoegd. In totaal bestaat de toplijn van PLUS nu uit zo’n tweehonderd producten, waarvan er een aantal tijdelijk zijn voor de feestdagen in december. Waar mogelijk is er gezocht naar exclusiviteit van leveranciers. Aan de uitstraling is ook flink gewerkt. Het logo is zwart met grijs en heeft een luxere uitstraling dan voorheen. Ook wordt er gebruik gemaakt van productafbeeldingen op de verpakking. Met een drie weken durende reclamecampagne op televisie wordt het vernieuwde merk vanaf week 50 bij het grote publiek onder de aandacht gebracht. Het doel is om het omzetaandeel van Appétit tijdens de feestdagen te verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.

Zie voor een uitgebreide reportage van de PLUS-kerstbeurs de Levensmiddelenkrant van deze week.

Bron:

appetit_small.jpg
appetit_small.jpg