Formules

'PLUS strijdt tegen de verschraling'

BOXTEL – PLUS wil ook in de huidige economische tijden waarin consumenten meer op prijs letten niet toegeven aan louter prijsgeweld. In de nieuwe formule, waarvan er naast Boxtel deze week nog drie openen, ligt het accent vooral op andere zaken dan prijs. “Ik strijd tegen de verschraling.”

Willem-Paul de Mooij |

Dat zegt algemeen directeur Jan Ferweda van Sperwer tegenover De Financiële Telegraaf dinsdag. Bij een bezoek aan de nieuwe winkelformule van PLUS in Boxtel wijst de topman op een aantal zaken. “We bieden streekproducten aan, onder de naam Gijs. Verder zetten we in op biologisch en Fair Trade en willen we de beste zijn met vers. Verder staan we bekend om de wijn en willen we lokaal een belangrijke rol spelen.”

Opvallend is dat veel kernpunten van PLUS zich in het duurdere segment bevinden, terwijl de consument door het economische klimaat alweer een paar jaar vooral op zoek is naar koopjes, stelt DFT. Toch wil PLUS ook aan die vraag voldoen, zegt Ferweda: “Wij zijn geen idealisten. Wij hebben ook het zogeheten Bespaarvarken geïntroduceerd en een tijdje terug de prijzen van duizend artikelen verlaagd. Prijs hoort erbij, maar ik strijd wel tegen de verschraling.”

Aandacht
Een ander belangrijk aspect voor Ferweda is persoonlijke aandacht in de winkel. “Het is belangrijk dat mensen die boodschappen doen persoonlijke aandacht krijgen, ook in de supermarkt.” Maar daar ontbreekt het volgens hem nog wel eens aan. “Geen keten voegt dat soort momenten toe, omdat het geld kost. Wij doen dat wel, daar proberen we het verschil te maken. We zijn een coöperatie van 268 zelfstandige ondernemers en die weten wat er speelt bij hun klanten.

Overnames
PLUS kreeg vorig jaar landelijke bekendheid in de overnamestrijd van Super de Boer. Na een gevecht van een maand was het uiteindelijk Jumbo die er met de buit vandoor ging. Hierdoor werd Jumbo nummer twee in de markt, na Albert Heijn en voor C1000. Een aantal deskundigen stelde na deze mislukte overname dat nummer vier PLUS te klein is voor het tafellaken en te groot voor het servet.
Maar wat veel mensen volgens Ferweda vergeten, is dat PLUS één van de snelst groeiende ketens is geweest. In tien jaar tijd verdubbelde het aantal winkels van 125 naar 268 door onder meer de acquisitie van een deel van de Edah-vestigingen in 2006. “En we blijven kijken naar overnamekansen. Er zijn vijftien ketens in Nederland. Er is veel te doen buiten de top 3. Maar groter worden is geen doel op zich. Er is geen ondernemer die eet van marktaandeel.”

Bron: De Financiele Telegraaf

van_onze_telers_plus.jpg