Formules

SdB versnelt modernisering winkels

AMERSFOORT – Super de Boer schroeft het tempo van het moderniseren van winkels dit jaar flink op. In plaats van veertig staan er nu zestig op de planning in 2009. Verder zet de keten nog sterker in op private label, meer prijsverlagingen en opvallende acties.

Redactie |

Deze voornemens heeft directievoorzitter Jan Brouwer van Super de Boer naar aanleiding van de afgelopen week gepresenteerde jaarcijfers. In 2008 werd met dertig winkels minder net zoveel omzet behaald als in 2007, ruim twee miljard. De in 2007 ingezette koers werpt volgens Brouwer dus zijn vruchten af en daarom wordt het vernieuwingstempo versneld.

Duidelijke lijnen
Naast het moderniseren van winkels, wordt het huismerk steeds verder uitgebouwd. In het najaar van 2008 lanceerde SdB een strategie met vier duidelijke lijnen: het reguliere huismerk, Superieur, een biolabel en Voordeelverpakkingen.
Dit jaar komt de focus met name op de laatste te liggen. “Zeker gezien de huidige economische ontwikkelingen, denken we dat de consument hier om vraagt”, aldus Brouwer. Het aanscherpen van het prijsimago is een ander speerpunt. Sinds 2007 zijn er volgens Brouwer inmiddels 4.000 prijsverlagingen doorgevoerd, maar dat zullen er meer worden. Over de acties dit jaar wil Brouwer niet uitweiden.

Tevreden
Brouwer is overigens tevreden over het afgelopen jaar. De gemiddelde weekomzet per winkel groeide met 7,3 procent naar 127.000 euro. De identieke omzetgroei bedroeg 3,4 procent. De omzetgroei van de 42 gemoderniseerde winkels lag velen malen hoger met minimaal 20 procent per winkel. SdB heeft nu een portfolio van 310 winkels, dertig minder dan in 2007. Het marktaandeel is daardoor gedaald van 7,3 procent in 2007 naar 6,8 procent in 2008. In tegenstelling tot wat het CBL zegt raakt de huidige economische ontwikkeling de branche wel degelijk, aldus Brouwer: “Dat hebben wij in het vierde kwartaal ervaren. We zien dat consumenten overstappen naar goedkopere merken en prijsbewuster worden.”

Bron: