Formules

Sligro richt vizier op externe groei

AMSTERDAM – Na bewezen succes van de vernieuwde EMTÉ-formule wil Sligro Food Group zich richten op groei door acquisities van tientallen supermarkten.

Redactie |

Dit zei directievoorzitter Koen Slippens donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2009. Het gaat volgens Slippens om individuele winkels of clusters tot circa veertig supermarkten. Een uitbouw van de foodretailtak moet vooraf worden gegaan door het op orde brengen van de basis bij EMTÉ en als gevolg daarvan een toename van de autonome groei en het rendement. Sinds de tweede helft van 2009 heeft EMTÉ die stijgende lijn te pakken. In de eerste twee kwartalen steeg de omzet met 5,8 procent, in het derde met 8,8 procent en in het laatste kwartaal zelfs met 10,3 procent. “Waar de markt afvlakte, zijn wij juist gestegen”, aldus Slippens. Met een autonome omzetgroei van 7,6 procent over het hele jaar deed EMTÉ het een stuk beter dan de markt. Slippens: “Ik krijg van collega’s vaak de vraag hoe we het hebben geflikt.” Als gevolg van het in maart 2009 ingezette Masterplan foodretail steeg de omzet per vierkante meter met 8 procent naar 121 euro en de weekomzet per winkel met hetzelfde percentage naar 135.000 euro. Ook verdiende Sligro eindelijk geld met foodretail. Werd in het eerste halfjaar nog een klein verlies geleden, in de tweede helft van het jaar boekte de supermarkttak een winst van 7 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst van Sligro Food Group kwam uit op 74,3 miljoen euro, een stijging van 4,2 procent en de grootste winst ooit voor het concern. De rek met EMTÉ is er nog niet uit, aldus Sligro. De pilot in zes winkels met een nieuwe huisstijl en presentatievormen wordt begin maart geëvalueerd. Verder komt er meer focus op de eigen merken en wordt agf een van de ‘speerpuntgroepen’.

Bron: Levensmiddelenkrant week 04