Formules

Spar zet in op groei

NIEUWEGEIN – “Hoe groter de familie, hoe gezelliger en sterker”, is te lezen in de in de beursbode van de Spar voorjaarsbeurs, bij monde van de voorzitter van het Spar bestuur, Marinus Geersing. Spar wil dan ook, twintig á dertig winkels toevoegen aan haar portfolio, lopende dit jaar. De voorjaarsbeurs ‘an sich’ werd in haar nieuwste editie weer druk bezocht door fabrikanten, leveranciers, groothandels en -uiteraard- Sparondernemers.

Remco van der Meij |

“Spar staat goed”, aldus een tevreden directeur Sjaak Kranendonk. Dit geldt volgens de voorman ook voor de Golff-winkels die naar Spar zijn gegaan. “Zij laten een goede omzetontwikkeling zien, ondanks dat het voor klanten wellicht even wennen is, dat de prijslijnen ietsje anders zijn.” De concrete doelstelling van Spar is dan ook om nog dit jaar twintig á dertig winkels toe te voegen aan de vloot. Deze zullen allen volgens het zogenaamde Champions league concept worden ingevuld. Kranendonk ziet geen aanleiding om de strategie wat betreft Champions league te wijzigen. “De omzet is beter dan die van de oude Sparwinkels”. Zo’n 135 winkels zijn nu omgebouwd, 20 bestaande volgen nog. Hoe Spar de uitbreiding wil vormgeven is nog vooralsnog onbekend, maar Kranendonk laat weten dat wat hem betreft “wens en doelstelling één zijn” en hij daarmee zonder meer uitgaat van een schaalvergroting op korte termijn.

Attent
Ook het kleine broertje van Spar, de Attent-formule, draait ‘gemiddeld genomen goed’. De formule is bedoeld voor de kleine dorpskern, camping of vakantiepark, aldus Kranendonk. “Voor ondernemers is het even omschakelen qua bestelsystemen en dergelijke, maar hij kan er een zekere rendementsverbetering mee realiseren.” Vandaar ook dat Spar haar zeer kleine ondernemers - beneden de 200 m2 en 8 á 9.000 euro omzet - stimuleert om het Attent-concept te omarmen. “Dit gaat om enkele tientallen winkels”, aldus Stefan Thijsen, hoofd Spar formulemanagement.

FOTO 1
De Attentwinkels binnen Spar zijn alweer enige tijd bezig met een huisstijlwijziging. Formulemanager Attent Bart de Jong laat weten dat er nog zo’n dertig winkels op de nominatie staan, om te worden gerestyled.

FOTO 2
Het Sparmerk krijgt een prominentere plek in de Attentformule. In week 11 t/m 15
gaan alle Attentwinkels over op versproducten onder het Spar private label.

FOTO 3
Nieuw in het Sparhuismerk: Max Havelaar koffie in drie varianten.

FOTO 4
“Een pilot met zelfscan bij Spar staat gepland voor 2010”, aldus Paul Willems, Hoofd winkelsupport. Dit zal gebeuren in combinatie met het programma Storemate, de opvolger van RSS. In november 2009 is er reeds een test met Storemate in diverse winkels gepland. “Het toetsenbord voor de caissière vervalt hierbij, alles werkt met touchscreen. Dit beperkt het aantal fouten dat caissières onverhoopt kunnen maken.” Het systeem kan als module door de winkelier worden gekocht.

FOTO 5
“Wij kunnen en willen veel meer onderscheid bieden op het gebied van vers”, aldus Stefan Thijsen, hoofd Spar formulemanagement. “Dit wordt ons speerpunt, naast de goede positie die we in brood hebben opgebouwd.” Spar gaat het accent daarbij leggen op private label convenienceproducten als salades, gesneden fruit en seizoensgebonden assortiment, maaltijden en componenten, waaronder de Peka kriel aardappeltjes.

Bron:

spar_1_large.jpg
spar_1_large.jpg