Formules

Sterke groei voor EMTÉ

VEGHEL – Sligro Food Group heeft in het eerste halfjaar met al haar activiteiten een omzet behaald van ruim 1,1 miljard euro, 2,7% meer dan in 2009. De nettowinst nam in dezelfde periode toe met 4,6% tot 28 miljoen euro. Binnen foodretail deed EMTÉ het stukken beter dan de markt.

Willem-Paul de Mooij |

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Sligro Food Group donderdagochtend bekend maakte. In de eerste zes maanden van 2010 groeide de identieke omzet van EMTÉ met maar liefst 5,2%, tegen een marktgroei van zo’n 1% in dezelfde periode, zo berekende Sligro op basis van gegevens van verschillende onderzoeksbureaus. In Q2 was de stijging met 4,6% iets minder, maar dat kwam omdat Pasen in het eerste kwartaal viel. Golff deed het met 1,5% overigens minder goed in het eerste halfjaar. In Q2 groeide Golff helemaal niet, ook dit heeft te maken met Pasen.

Winkels
Hoewel de identieke omzet in foodretail steeg, daalde de totaalomzet van Golff en EMTÉ wel. Dat heeft te maken met een aantal afgestoten winkels, onder meer aan Spar Holding. Had Sligro in het eerste halfjaar nog 135 supermarkten, het laatste halfjaar waren dat er nog 120. Het bedrijfsresultaat binnen foodretail verbeterde flink. Met bijna 6 miljoen euro groeide het resultaat naar 5 miljoen euro. Sligro schrijft dit toe aan de uitvoering van het Masterplan Food retail en nog eens 2 miljoen hogere andere bedrijfsopbrengsten.

Sanders Supermarkten
Het aantal supermarkten zal de komende maanden verder dalen, verwacht Sligro. Doordat niet alle Golff-supermarkten passen in het EMTÉ concept, worden daar nog wat winkels afgestoten, zegt het bedrijf. Desalniettemin verwacht Sligro dat de totale omzet over 2010 naar verwachting zal toenemen ten opzichte van 2009. Bovendien verwacht de organisatie extra groei door de overname van Sanders Supermarkten, die naar verwachting in augustus wordt afgerond.

Foodservice

Foodservice realiseerde in het eerste halfjaar een autonome omzetgroei van 4,9% (Q2: 4,1%). Ook in dit segment worden de cijfers per kwartaal beïnvloed door Pasen. In foodservice lijkt Sligro stukken beter te presteren dan de markt, want hoewel er nog geen marktcijfers over het eerste halfjaar beschikbaar zijn, duiden de horecacijfers over het eerste kwartaal op een krimpende foodservicemarkt. Sligro groeit in foodservice dus tegen de klippen op, naar eigen zeggen door ‘een intensieve klantenacquisitie, de kracht van de Sligro-formule en een aantrekkelijke prijspositionering’.
Als gevolg van deze actieve marktbenadering en de stijging van het omzetaandeel van het convenience-/petrol segment met relatief lagere marges, nam de margedruk bijzonder toe. Het bedrijfsresultaat bij Foodservice nam daarom met bijna 5 miljoen euro af tot 32 miljoen. Dit is vooral het gevolg van de ingezette prijsdruk en de extra afschrijvingen, verklaart Sligro.

Bron:

ingang_large.jpg
ingang_large.jpg