Formules

Supers steeds veelzijdiger in vegan

AMSTERDAM - Dankzij de groeiende groep flexitariërs zit de vraag naar vegan en vegetarische producten in supermarkten flink in de lift en deze vraag neemt de komende tijd alleen maar toe. 86 procent van de Nederlandse consumenten wil namelijk minder vlees gaan eten.

Bart Manders |

Dit blijkt uit onderzoek dat de Insight Company onlangs heeft uitgevoerd in opdracht van Unilever. ABN Amro sprak eerder al de verwachting uit dat de Nederlandse markt voor vleesvervangers dit jaar met 6 procent groeit en in 2019 zelfs met 8 procent. Zowel A-merkfabrikanten als formules spelen de laatste tijd volop in op de trend, die vooral wordt gedreven door de groep van ruim 11 miljoen flexitariërs die bewust minder vlees eet. Zo lanceerde Unox begin deze maand een vegetarische variant van zijn bekende rookworst. De variant volgt in een reeks van vegetarische producten die Unox al eerder aan zijn productgamma toevoegde.

Vegetarisch draadjesvlees
Eind september bundelde snackfabrikant Mora zijn krachten met De Vegetarische Slager. Een kroket en een bitterbal in een ‘vegetarische draadjesvleesvariant’ zijn de eerste producten die voortkomen uit deze samenwerking. Naar eigen zeggen komt Mora hiermee tegemoet aan ‘de trend waarbij steeds meer consumenten vegetariër worden of minder vlees willen eten’. Dankzij het partnership met De Vegetarische Slager wil het A-merk ‘vegetarisch snacken lekker, kwalitatief goed en toegankelijk maken voor een breed publiek’. Beckers lanceerde recent een lijn vegetarische ovensnacks. Onder de naam Beckers Veggie liggen deze snacks in het vriesvak bij Albert Heijn en Jumbo. Naast deze frikandel en kroket bestaat de vegalijn uit een bitterbal, nugget en snackmix.

Jumbo breidt haar aanbod vegetarische specialiteiten en veganproducten in 2019 uit met nieuwe Veggie Chef-producten, een uitgebreid veganschap in de Amsterdamse winkels én tientallen vegetarische recepturen vanuit de keukens van Jumbo Foodmarkt. Onlangs introduceerde Jumbo naar eigen zeggen het grootste veganassortiment van Nederland bij de nieuwe Foodmarkt in Groningen. Albert Heijn vulde het eerder gelanceerde veganschap onlangs aan met tien nieuwe producten, waaronder zes plantaardige varianten. Zo verkoopt de marktleider in samenwerking met De Vegetarische Slager de vegan Roockworst. Andere recente aanwinsten zijn vegan en vegetarische burgers van Mister Kitchen met groenten, peulvruchten, granen, zaden en noten. Eerder introduceerde AH diverse veganproducten onder eigen merk, zoals plantaardige burgers, een vegetarische bietenburger en tempehblokjes. Binnenkort volgen twee nieuwe veganproducten in AH’s bio-assortiment, waaronder zeewierballetjes.

Bron: Levensmiddelenkrant

veggiechef_jumbo_foodmarkt_groningen-a900x525.jpg