Fabrikanten

Aandeel producten met keurmerk stijgt

ZALTBOMMEL –In meerdere productcategorieën is het omzetaandeel in de supermarkt van producten met een keurmerk al 30% of meer. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de monitor keurmerken retail van onderzoeksbureau IRI.

Lisa van der Linden |

De keurmerken voegen ruim 300 miljoen extra euro toe aan de supermarktomzet in het eerste half jaar van 2018. In vergelijking met de reguliere omzet van 2,6 procent in dezelfde periode, winnen producten met een keurmerk duidelijk aandeel. De grootste groei wordt gerealiseerd door het beter Leven Keurmerk. Dit keurmerk laat een groei zien van 200 miljoen euro, wat neer komt op 31 procent. De aandelen van producten met een keurmerk zijn fors. Met vis, vlees en koffie/thee als koplopers waarin respectievelijk 67%, 30% en 35% wordt verkocht aan producten met een van de gemeten keurmerken. Bij vis gaat het dan om MSC en ASC, bij vlees over biologiscch en Beter Leven keurmerk en bij koffie/thee over Fairtrade, Rainforest alliance, UTZ en biologisch. De verwachting is dat de groei in 2019 wordt doorgezet.

Bron: Levensmiddelenkrant

20181109_100349.jpg