Fabrikanten

Aanscherping regels kinderreclame van kracht

DEN HAAG – De Reclamecode voor Voedingsmiddelen is aangescherpt. De wijziging houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria.

Lisa van der Linden |

Dat meldt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Licensed media characters gericht op kinderen tot 7 jaar mogen sowieso niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben nu uiterlijk 17 maanden de tijd om deze aanpassing door te voeren.
De Reclamecode van Voedingsmiddelen bepaalt dat reclame aan strenge eisen moet voldoen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord.

Bron: Levensmiddelenkrant

20181109_100545.jpg