AB InBev brengt Bud naar Nederland | Levensmiddelenkrant

AB InBev brengt Bud naar Nederland

BREDA– Bierbrouwerij AB InBev kondigt vandaag aan het iconische Amerikaanse merk Bud in Nederland te lanceren. Bud, dat bekend staat als ‘The King of Beers’, is het grootste biermerk ter wereld en stroomt vanaf nu de Nederlandse horeca in. In het najaar wordt het ook gelanceerd in de retail.

Het premium pilsener onderscheidt zich van andere bieren op de Nederlandse markt door zijn “smooth taste” en positionering. Het merk wil een nieuw geluid in het Nederlandse bierlandschap laten horen en een bredere doelgroep aanspreken. ‘Wij gaan het Nederlandse bierlandschap opfrissen en introduceren met Bud een internationaal premium pilsener met een onderscheidende positionering. We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is’, vertelt Nicolas Bartholomeeusen, directeur Bierbrouwerij AB InBev.

Anders
AB InBev heeft hier al merken als Jupiler, Leffe, Dommelsch, Hertog Jan en Corona. "Bud is anders", stelt Bartholomeeusen. "Hertog Jan drink je thuis wanneer je er echt voor gaat zitten om goed te genieten. Bud is meer bedoeld voor borrels na het werk en festivals. Hierbij richt Bud zich voornamelijk op de doelgroep van 18 tot 35 jaar, in de Randstad." 

De smaak van Bud is volgens AB InBev het best te omschrijven als zacht en ‘doordrinkbaar’ en minder bitter. Het pilsener, dat een alcoholpercentage van 5 procent heeft, wordt gebrouwen met natuurlijke ingrediënten, waaronder rijst. “Het merk is met haar unieke smaak en positionering een toevoeging op het bestaande portfolio van Bierbrouwerij AB InBev”, aldus Bartholomeeusen.

Consumentenonderzoek
's Werelds grootste biermaker heeft uitgebreid consumentenonderzoek gedaan. Daaruit bleek dat Nederlanders goed op Bud reageerden. "We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is", zegt Bartholomeeusen. Het bier wordt eerst gelanceerd in de horeca. Vanaf het najaar is het ook in de winkel te koop. Tot nu toe was Bud alleen sporadisch in Nederland te vinden, omdat slechts één groothandel het in zijn assortiment had.

Overigens staat Bud in de Verenigde Staten bekend als Budweiser. In veel Europese landen wordt het gebruik van die naam aangevochten door het Tsjechische Budweiser Budvar. Dat bedrijf baseert zich daarbij op eeuwenoude rechten van brouwers in de stad České Budějovice, in het Duits 'Budweis'. Het Amerikaanse Budweiser bestaat sinds de 19e eeuw. Over de naamskwestie worden al meer dan honderd jaar rechtszaken gevoerd.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops / ANP