AH, Jumbo en Lidl crisisbestendig | Levensmiddelenkrant

AH, Jumbo en Lidl crisisbestendig

NIEUWEGEIN - Jumbo, Albert Heijn en Lidl zijn crisisbestendig en voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de marktgroei, nu en de komende jaren. Het middensegment, met onder andere C1000, DekaMarkt en PLUS, heeft het daarentegen moeilijk omdat zij in deze crisistijd onderscheidend vermogen missen.

Dit blijkt uit het nieuwste crisis­onderzoek ‘Chances in a Down­ward Economy’ van GfK Panel Services onder 6.000 consumenten. “AH en Jumbo weten via onder andere marketingcampagnes heel goed de verschillende doelgroepen aan te spreken, zowel klanten die letten op de kleintjes als consumenten die op zoek zijn naar luxe. Lidl wordt tegenwoordig ook bezocht door een zeer
divers publiek, met name door de extra luxe die zij hebben toegevoegd aan hun assortiment”, aldus Lucien van der Hoeven van GfK. Ook het onderscheidend vermogen stimuleert de groei van de drie ketens, terwijl formules in het middensegment, zoals C1000, DekaMarkt en PLUS dit juist missen. Van der Hoeven: “Zij hebben een relatief beperkt assortiment huismerken, die doorgaans zorgen voor het onderscheidend vermogen en bovendien de afgelopen jaren voor een belangrijk deel hebben bijgedragen aan de marktgroei.”
GfK heeft in haar nieuwste onderzoek een splitsing gemaakt tussen de crisisgevoelige, crisisneutrale en crisisongevoelige huishoudens. Het blijkt dat Lidl en Jumbo, maar ook discounter Aldi vooral worden bezocht door de crisisgevoelige families. “Een vijfde van alle huishoudens in Nederland behoort tot deze groep en zij maken zich zorgen over hun toekomst, letten erg op de uitga­ven, zoeken koopjes en bereiden wat meer maaltijden en snacks thuis. Voor Jumbo bijvoorbeeld betekent dit dat zij hun onderkant markt assortiment fors hebben zien groeien in omzet, tot wel 400 procent”, verklaart Van der Hoeven. Marktleider AH is vooral populair onder de crisisongevoelige huishoudens (35 procent van alle huishoudens en zij houden vooral van lekker, gezond, kwaliteit en kopen vooral A-merken) terwijl de crisisneutrale families hun boodschappen doen bij PLUS en C1000. Van der Hoeven: “Ongeveer 45 procent van alle huishoudens staat neutraal in de crisis, toch zijn zij wel zeer prijsbewust.”

Bron: