AH scoort het hoogst in Chocolade categorierapport | Levensmiddelenkrant

AH scoort het hoogst in Chocolade categorierapport

AMSTELVEEN - Albert Heijn is opnieuw de best scorende supermarkt in het 11e Chocolade categorierapport. Dit rapport is geschreven op basis van onderzoek door GfK onder 6.000 huishoudens, waarin voor 23 supermarktformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

Albert Heijn wint op de aspecten aantrekkelijkheid van het schap en aanbiedingen en heeft daardoor op bijna alle aspecten de hoogste score. Jan Linders stijgt van de derde naar tweede plaats door hogere scores op prijzen en keuze in duurzame producten. Ook Deen stijgt een plek en bemachtigt daarmee de derde plaats. Het Chocolade categorierapport is opgesteld in opdracht van Nestlé, bekend van onder andere Kitkat, Nestlé L’Atelier en Yes! repen.

Duurzaam
De keuze in duurzame producten is verbeterd ten opzichte van vorig jaar maar het is nog wel het aspect met de laagste score in het rapport. Albert Heijn, Plus en Deen hebben de hoogste score op keuze in duurzame producten. Volgens het GfK is het opmerkelijk dat consumenten bereid zijn gemiddeld 37 procent meer te betalen voor een chocoladereep die duurzaam is geproduceerd in vergelijking met een niet-duurzaam geproduceerde chocoladereep.

Keurmerk
Tegelijkertijd blijkt uit het rapport dat 39 procent van de consumenten niet goed kan aangeven waarom zij een merk als duurzaam zien. Een merk wordt als duurzaam bestempeld op basis van eerlijke handel/goede beloning voor leveranciers (20 procent) en gebruik van een duurzaamheidskeurmerk (17 procent).

Kwaliteit
In 2018 was de overall gemiddelde score van het chocoladeschap nog 7,31. Dit jaar is deze score iets gezakt naar een gemiddelde van 7,29. De consument is, zo blijkt uit het rapport, vooral kritisch als het gaat om aanbiedingen. Om de performance van de categorie te verbeteren, moet er volgens het GfK met name aandacht besteed worden aan de kwaliteit van aanbiedingen. De voorraad van en keuze aan chocoladeproducten worden door de consument het best beoordeeld met een gemiddelde score van respectievelijk 7,65 en 7,49.

Bron: Levensmiddelenkrant