Ahold Delhaize groeit door Albert Heijn | Levensmiddelenkrant

Fysieke winkels en webwinkel trekken de kar in omzetstijging

Ahold Delhaize groeit door Albert Heijn

ZAANDAM - Ahold Delhaize heeft zijn omzetgroei in het afgelopen kwartaal te danken aan het succes in Nederland. Zowel de fysieke winkels als de webwinkel van Albert Heijn brachten meer boodschappen aan de man, al liep het marktaandeel van de supermarktketen wel wat terug.

De Nederlandse activiteiten inclusief de webwinkels ah.nl en bol.com verkochten 3,3 procent meer dan een jaar geleden in dezelfde periode, als wordt gekeken naar winkels die toen ook al open waren. Ahold Delhaize heeft in haar tweede thuismarkt België een stijging van 3,0 procent behaald. In de VS, waar het concern twee derde van zijn geld verdient, steeg de vergelijkbare omzet met 2,7 procent. Dat was deels te danken aan gunstige omstandigheden zoals goed weer en lage inflatie. Ook beginnen de onlineverkopen op gang te komen, al zijn die volgens Ahold Delhaize nog lang niet op het niveau van de webwinkels in Nederland.

Winst
De totale omzet ging exclusief wisselkoerseffecten omhoog met 3 procent tot 16,5 miljard euro. Ahold Delhaize maakte bij zijn handelsupdate nog geen concrete winstcijfers bekend. Die staan voor 27 februari op de rol. Het concern rekent erop dat de onderliggende winst per aandeel uitkomt aan de bovenkant van de eerder afgegeven verwachting van 1,50 euro tot 1,60 euro. De vrije kasstroom voor 2018 komt uit op meer dan 2 miljard euro.

Bron: ANP