Ahold Delhaize ziet online-activiteiten groeien | Levensmiddelenkrant

Ahold Delhaize ziet online-activiteiten groeien

ZAANDAM - Ahold Delhaize heeft in vierde kwartaal van vorig jaar minder winst in de boeken gezet. Het bedrijf zag wel de opbrengsten uit de online-activiteiten stijgen. 

Ahold Delhaize zette een winst in de boeken van 517 miljoen euro, tegen 744 miljoen euro in 2017. Volgens topman Frans Muller is vorig jaar de integratie van Ahold en het Belgische Delhaize ‘feitelijk afgerond’. Dat zorgde voor meer kostenvoordelen, waardoor de onderliggende winstmarge iets verbeterde. Komend jaar verwacht Ahold Delhaize nog eens 500 miljoen euro aan kostenvoordelen te behalen uit de fusie.

Online
De opbrengsten uit online-activiteiten stegen daarbij beduidend harder. In het vierde kwartaal dikten de opbrengsten van webshops als Bol.com of AH.nl met bijna 20 procent aan tot 866 miljoen euro. Ahold Delhaize denkt goed op weg te zijn om zijn doelstelling van 7 miljard euro online-omzet in 2021 te halen. Online groei voor supermarkten is belangrijk om te concurreren webgiganten als Amazon.

Verenigde Staten

Muller roemde onder meer de financiële prestaties in de Verenigde Staten, naar omzet gemeten de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. Het concern verbeterde de onderliggende winstgevendheid in het land, waar het onder meer actief is met Food Lion en onlineshop Peapod. In België, waar de marges lager liggen dan in bijvoorbeeld Nederland, sneed Ahold Delhaize in de kosten om de resultaten op te voeren.

Het bedrijf meldde vorige maand al dat de voor wisselkoerseffecten gecorrigeerde omzet in het vierde kwartaal van 2018 met 3 procent groeide, naar 16,5 miljard euro. Over heel 2018 wist Ahold Delhaize de omzet min of meer constant te houden op 62,8 miljard euro. Bij constante wisselkoersen was sprake van een omzetplus van 2,5 procent.

Bron: ANP