Fabrikanten

Bierdrinkers blijven eigen merk trouw

DEN HAAG - Nederlandse bierdrinkers kiezen meestal voor een vertrouwd merk en bekende biersoorten, ondanks interesse in nieuwe bieren. Dat is de belangrijkste uitkomst van onderzoek van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers onder ruim duizend Nederlanders.

Marleen Veldhuijzen |

Vier op de tien bierdrinkers hebben een voorkeur voor een bekend biertje. Kort daarop volgen de overwegingen als het soort bier, de prijs en het merk. De smaak blijft alsnog verreweg de belangrijkste overweging voor het kiezen van bier. Verder schrikt het steeds diverser wordende aanbod van bieren de consument niet af, concluderen de onderzoekers.

Favoriet
Een 'gewoon' biertje blijft favoriet. De meerderheid van de ondervraagden pakt het vaakst een pilsje bij een feestje met familie of vrienden. Ook bier zonder of met weinig alcohol wint aan populariteit. Bierdrinkers die weleens alcoholvrij of alcoholarm drinken zeggen dat vaker te doen dan twee jaar geleden.

Trend
Verder is een opvallende trend dat bierdrinkers hun bierkeuze vaker afstemmen op wat ze eten. Dit jaar kiest al één op de drie bierdrinkers een passend bier bij een gerecht.

Bron: ANP

bier.jpg