Boni blijft prijsagressiviteit benadrukken | Levensmiddelenkrant

Rayonleider Robert Pastoor: ‘Kracht van de formule zit in de acties’

Boni blijft prijsagressiviteit benadrukken

HARDERWIJK - Prijs, gemak, community en kwaliteit. Het zijn de vier pijlers van het nieuwe concept van Boni. De Veluwse formule heeft in haar vestiging aan het P.C. Hooftplein in Harderwijk een pilotwinkel geopend van ‘de nieuwe Boni’.

De in 1972 opgerichte formule heeft de complete supermarkt in Harderwijk verbouwd. “De uitstraling van de winkel paste niet meer bij wat we willen. Ons doel is om de goedkoopste supermarkt te zijn en dat is in de pilotwinkel ook te zien”, legt Robert Pastoor, rayonleider bij Boni, uit. Klanten komen direct binnen op het actieplein en de versafdeling. “Daarmee krijgen consumenten gelijk een idee van ons prijsbeleid en weten ze dat er wat valt te halen. De kracht van de formule zit echt in de prijs”, zegt Pastoor. In de folder staan ‘actie’, ‘laagste prijs’ en ‘nergens goedkoper’ centraal. Die drie elementen zijn ook terug te vinden in de winkel. “Aan elke kopse kant van het schap staan de ‘nergens goedkoper’-producten. Dat houdt in dat bij aankoop van twee producten de prijs per artikel goedkoper wordt”, licht filiaalmanager Bennie Nijmeijer toe. In het schap van de houdbare melk staan op de onderste plank de pakken nog in dozen. “We blijven bulk aanbieden, want we willen de prijsagressiviteit benadrukken. Bij andere supermarkten zie je het verdwijnen, maar zij hebben andere prijsstellingen.”, zegt Pastoor.

One stop
De indeling van de winkel is op de schop gegaan om het voor klanten gemakkelijker te maken hun maaltijd samen te stellen. “Veel consumenten beginnen met het kiezen van hun groenten, waar vervolgens vlees en aardappels, pasta of rijst bij wordt gekozen. Daarnaast hebben we ons assortiment kant-en-klaarmaaltijden en tapas uitgebreid”, vertelt Nijmeijer. “Prijs is een belangrijke component, evenals gemak.” De nieuwe slogan luidt dan ook: ‘geen gedoe, altijd goedkoop’. Daarmee heeft Boni als doel om dicht bij de klant te blijven. “Tabak vindt de klant bij de kassa, want one stop is sneller dan apart bij een servicebalie een pakje sigaretten halen. Datzelfde geldt ook voor de zelfscan die begin 2019 wordt geïnstalleerd. Klanten lopen niet met een zelfscan door de winkel, maar scannen bij de zelfscankassa zelf hun boodschappen”, legt de filiaalmanager uit. “Met een volle kar boodschappen kun je net zo goed bij de caissière afrekenen.”

Picnic
Daar waar veel andere supermarkten vol inzetten op de online ambities, laat Boni dat aan zich voorbijgaan. “Online staat bij ons niet hoog in het vaandel, omdat we partner zijn van Picnic”, legt Pastoor uit. “We zijn er ook van overtuigd dat online niet de functie van de supermarkt gaat overnemen. Het blijft een ontmoetingsplek.” Enkele Boni-vestigingen hebben lokaal een bezorgdienst, maar dat zijn uitzonderingen. “Ik vraag me af wat het verdienmodel is van supermarktketens met een eigen bezorgdienst. Volgens mij kun je daar je investering niet mee terugverdienen. Picnic pakt dat op een andere manier aan en is vernieuwend”, zegt Nijmeijer.

Bij succes wordt de nieuwe formule van Boni in 2019 verder uitgerold. Een investering waarmee Boni zich gereed wil maken voor een gezonde toekomst, zo zegt Pastoor. “We hebben al jaren een stabiele omzetontwikkeling en kunnen onszelf een zorgenvrij bedrijf noemen.” Boni moet naar eigen zeggen meegaan met andere supermarkten die keer op keer vernieuwen en met nieuwe formuleconcepten komen. “Je ziet dat Aldi en Lidl de laatste jaren een upgrade hebben gehad en als prijssupermarkt moeten we ons daar tegen afzetten. We zijn al jaren een goedkope winkel en onze agf is minstens zo goed als bij Lidl. Alleen worden wij niet uitgeroepen tot de beste supermarkt in groenten en fruit. Misschien volgend jaar wél”, zegt Nijmeijer.

Bron: Levensmiddelenkrant