Formules

Die 2 Brüder von Venlo wil groeien

VENLO – Supermarkt Die 2 Brüder von Venlo gaat zich de komende jaren richten op uitrol van de formule. Het doel van de in Venlo gevestigde supermarkt is om in de toekomst twee nieuwe winkels te openen tussen Delfzijl en Luxemburg.

Lisa van der Linden |

Die 2 Brüder von Venlo heeft in het Venlose Nolenspark een noodwinkel gebouwd, zodat de formule haar klanten tijdens een grootschalige verbouwing kan blijven bedienen. Op een steenworp afstand is het pand te zien waar de bouwwerkzaamheden in volle gang zijn. “De winkel was al een tijdje aan vernieuwing toe, maar het liep nu de spuigaten uit. In 2014 is de formule overgenomen en daarvoor was er weinig investeringsbereidheid. We zijn nu een aantal jaar verder en kunnen de supermarkt een flinke metamorfose geven”, vertelt commercieel directeur Ronald Versluis in de tijdelijke winkel.
De formule heeft tot nu toe altijd één vestiging gehad; er was nooit een groot streven om verder te groeien. Daar komt nu verandering in, want in de komende jaren wil Die 2 Brüder von Venlo gaan uitbreiden. “Onze ambities zijn grenzeloos. Door de overname in 2014 is de toekomst van de formule gewaarborgd. We maken nu plannen om nog een of twee winkels te openen langs de Duitse grens, ergens tussen Delfzijl en Luxemburg”, legt de commercieel directeur uit. “Dat is een groot gebied, maar we willen op de trommel slaan en onszelf aan de consument laten zien. Het assortiment daarentegen blijft wel gericht op de Duitse klant, want dat is onze primaire doelgroep. Bijna 95 procent van onze klanten komt van over de grens.”

Beleving
De formule heeft haar handen nu eerst vol aan de verbouwing van de winkel in Venlo. “We gaan ons volledig richten op food en nemen afscheid van onze merkkledingoutlet op de eerste etage. Onze klanten komen voor levensmiddelen; voor een outlet rijden ze naar Roermond”, stelt Versluis. De supermarkt groeit door de verbouwing van 3500 vierkante meter vvo naar 5000 vierkante meter vvo. De inrichting van de winkel wordt compleet anders en consumenten worden nu ‘gedwongen’ een bepaalde route te volgen. “We willen voorkomen dat klanten telkens heen en weer moeten lopen; van de kaasafdeling naar de broodafdeling en vervolgens diepvries, om daarna nog een vergeten doosje thee pakken aan het begin van de winkel. Met een ‘gedwongen’ looproute geven we de klant de mogelijkheid meer beleving te ervaren langs alle versafdelingen. Er komen afdelingen waar we demonstraties en proeverijen organiseren met leveranciers, waar medewerkers voor het oog van de klant een zwaardvis fileren en waar verse koffiebonen wordt gebrand. Veel klanten zien een bezoek aan Die 2 Brüder von Venlo als een dagje uit, want ze komen van ver en blijven soms wel twee uur in de winkel hangen”, zegt de commercieel directeur. Hij is van mening dat het van belang is om de reistijd van de klant in gedachten te houden en daar moet de formule volgens Versluis op inspringen. “Duitsers komen hier niet hun weekboodschappen halen, maar slaan groots in voor de komende twee of drie weken. De omzetknallers zijn blikjes frisdrank en koffie, omdat die veel goedkoper zijn in Nederland en in Duitsland moeten zij statiegeld betalen voor de blikjes. Daarnaast gaat iedere Duitser met meerdere pakken vanillevla de deur uit, want dat product kennen onze oosterburen niet. Wekelijks verkopen we 4000 pakken vla, waarvan ongeveer 70 procent van Melkan en de overige 30 procent van Campina.”

Stenen supermarkt
Daar waar andere formules flink investeren in online, ziet Die 2 Brüder von Venlo juist een toekomst in de stenen supermarkt. “Online heeft voor ons weinig zin, want we hebben te maken met de grens. Bezorging in Duitsland is een stuk duurder dan binnen Nederland. Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat formules dit kunnen terugverdienen, want het is een forse investering”, benadrukt Versluis. De afgelopen jaren heeft de formule een constante omzetstijging in de boeken gezet, maar de verwachting is dat dit komend jaar zal toenemen door de vernieuwde winkel. Deze gaat naar verwachting over drie maanden open. “We hebben geen omzetdoel, maar je hoort ons ook niet klagen. Zonder targets gaat het vaak beter, omdat je er dan minder druk op zet. Dat is ons succes”, zegt de commercieel directeur.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

ronald-versluis-commercieel-directeur-die-2-bruder.jpg