Dirk moedigt gezonde voedselkeuzes aan | Levensmiddelenkrant

Sociale norm, emotie, mindset en gemak spelen rol bij voedselkeuzes

Dirk moedigt gezonde voedselkeuzes aan

LEIDSCHENVEEN- Dirk van den Broek heeft de afgelopen maand een pilotprogramma gedraaid in het filiaal in Leidschenveen. Onder de noemer Ga voor Kleur Lab kregen groenten en fruit een prominentere plek in de winkel

Aanleiding hiervoor zijn de eerder bekendgemaakte cijfers van het RIVM over de consumptie van groenten en fruit onder Nederlanders. Daaruit blijkt dat 94 procent van de Nederlanders de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 250 gram niet haalt. Met de pilot heeft het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) de potentie van nudging onderzocht om consumenten aan te zetten tot het maken van gezondere voedselkeuzes. Daarbij is ingespeeld op onbewuste emoties als sociale norm, emotie, mindset en gemak. Voedingswetenschappen Jaap Seidell: “In de supermarkt schreeuwt een overdaad een ongezonde producten onze aandacht. En dat terwijl de meest gezonde producten (groenten en fruit) doorgaans niet eens een verpakking hebben of aan marketing en promotie doen. Dit heeft onbewust invloed op ons aankoopgedrag. Het Ga Voor Kleur Lab toont een concrete en gemakkelijke actie om dit positief te beïnvloeden en gezondere voedselkeuzes te stimuleren.”

Resultaten
Uit de eerste analyses moet blijken of er een stijging is te zien in zowel de omzet als het verkochte volume. In januari 2019 volgt een onderzoeksverslag die concrete handvatten moet bieden waarmee de sector en retail aan de slag kunnen. “Wij streven ernaar de gezonde keuze in de supermarkt zoveel mogelijk te stimuleren en zijn achter de schermen volop bezig met manieren om deze boodschap over te brengen”, zegt Marcel Huizing, directeur Dirk van den Broek.

Bron: Levensmiddelenkrant