Fabrikanten

FNLI: 'Ophef over kindermarketing is mosterd na de maaltijd'

DEN HAAG – De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) ageert tegen de uitzending van het tv-programma de Monitor afgelopen zondag. Hierin deed onder meer de Consumentenbond de oproep om kindermarketing te stoppen. Mosterd na de maaltijd, zo oordeelt FNLI.

De federatie zegt in een reactie op de uitzending dat het sinds 1 januari van dit jaar als verboden is om reclame te maken voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot dertien jaar. Deze aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen betreft een initiatief van het bedrijfsleven. Het eerdere verbod om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen onder de 7 jaar dateert uit 2010 en blijft onverminderd overeind staan, zegt de Federatie.

Kinderen
De nieuwe regels die de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding wil en waar in het programma de Monitor over gesproken werd, zijn dan ook niet meer nodig. Want, zo schrijft FNLI: “Sinds 2010 hebben levensmiddelenfabrikanten reclame gericht op kinderen jonger dan 13 jaar al verregaand beperkt. Veel fabrikanten maken al lange tijd helemaal geen reclame meer gericht op kinderen. Dat is ook zichtbaar in de reclamebestedingen voor deze doelgroep die met vele miljoenen euro’s is teruggelopen. Zo daalde in Nederland het totaal aan bruto mediabestedingen voor reclame voor kinderen in 2012 met 51 procent ten opzichte van 2009. De nieuwe regels versterken deze afspraken en brengen overtreders nu binnen de kaders van de Reclame Code Commissie.”

Samenwerkingsverband
Tien verschillende partijen hebben zich onlangs verenigd in de Alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’. Het samenwerkingsverband stuurt aan op een aantal maatregelen. Zo wil het heldere voedingscriteria opstellen: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum). Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en dergelijke, mogen alleen nog worden ingezet voor de bovengenoemde voorkeursproducten, zegt de alliantie in een persbericht.

De Alliantie bestaat uit de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Nederlandse Obesitas Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

kind_snoep_marketing-a900x525.jpg