Fabrikanten

FNLI: ‘Samenwerking is de oplossing’

(PREVENTIEAKKOORD) DEN HAAG – Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) is ervan overtuigd dat Het Nationaal Preventieakkoord met haar concrete maatregelen minder calorieën verkoopt. “Ik geloof in deze unieke Nederlandse aanpak”, zegt Marian Geluk, directeur FNLI.

Lisa van der Linden |

“Alle partijen spelen een rol bij het oplossen van een complex maatschappelijk probleem, zoals overgewicht. Wij hebben een verantwoordelijkheid en hebben gekregen waar wij als industrie de grootste bijdrage kunnen leveren”, vervolgt Geluk haar verhaal.

De drie belangrijkste instrumenten die de industrie inzet in de strijd tegen overgewicht zijn: minder verleidingen , meer producten met minder calorieën en/of kleinere porties in het schap en  minder suiker en vet in producten. “De frisdrankenindustrie committeert zich bijvoorbeeld aan 30 procent minder calorieën op de markt in 2025 ten opzichte van 2012. De Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) maakt afspraken over portiegrootte voor merkproducten in het koek-, snoep- en chocoladeschap. Het streven is om voor 70 procent van de A-merkproducten afspraken vast te leggen. Zo wordt het chocolade-aanbod onder de 200 kcal vergroot. In 2020 ligt 50 procent van het A-merkaanbod onder deze grens”, laat FNLI weten.

Samenwerking
Marian Geluk tekent het Nationaal Preventieakkoord, namens de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De levensmiddelensector committeert zich met deze handtekening aan concrete maatregelen om minder calorieën te verkopen. “Zo leveren we als sector een waardevolle bijdrage aan het terugdringen van overgewicht in Nederland”, aldus Geluk. “Door samen te werken met meer dan 50 partijen zijn we van de sprinter in de intercity gestapt.”

Bron: ANP

frisdrankcoop-a900x525.jpg