Focusplaza geeft nieuwe twist aan jaarlijkse visiedag | Levensmiddelenkrant

Intervisie 2018: maak een keuze!

Focusplaza geeft nieuwe twist aan jaarlijkse visiedag

ULFT - Met meer diepgang en veel interactie met de deelnemers onderling heeft Focusplaza haar jaarlijkse intervisiedag in een nieuw jasje gestoken. Tijdens Intervisie 2018 werden de ruim 225 deelnemers bijgepraat over de ontwikkelingen in de branche. Belangrijkste conclusie na een bomvolle dag in de DRU-fabriek in Ulft: maak een keuze!

In de DRU Cultuurfabriek in het Gelderse Ulft gaven sprekers van binnen en buiten de branche hun visie op de toekomst. Gertjo Janssen, algemeen directeur bij DGN retail, nam de aanwezigen op verrassende wijze mee in de veranderende wereld van de bouwmarkt en de keuzes die daarin gemaakt zijn door het bedrijf. DGN retail is onder leiding van de directeur teruggegaan van zes naar één formule. Met het volledig vernieuwde Hubo heeft de groep naar eigen zeggen een onderscheidend concept in de markt gezet. “Zorg dat je niet inwisselbaar wordt”, hield Janssen de deelnemers meerdere keren voor. “Ga daar naar op zoek; wat maakt jou en je bedrijf ‘niet inwisselbaar’? Durf daarin keuzes te maken en ga ervoor.” Het samenvoegen van de verschillende formules binnen DGN ging niet zonder slag of stoot. Toch is ervoor gekozen om dit proces snel af te ronden. Janssen: “Daarbij verlies je dan wel eens een bumper, dat is oké, zolang je maar niet total loss raakt.”

La Place
Na het energieke verhaal van Gertjo Janssen werden deelnemers meegenomen in de wereld achter het idealistische cosmeticamerk Lush, gevolgd door de hernieuwde strategie van La Place. Na het faillissement van V&D had de keten nog maar 39 vestigingen. Inmiddels zijn dat er weer 100. Ook bij La Place draait alles om het maken van keuzes, benadrukte Jeffrey Jansen, commercieel directeur van La Place. “Wij blijven doen wat we altijd al deden. Kwalitatieve producten bereiden voor de ogen van de klant. Deze producten moeten met vijf ingrediënten en in vijf stappen te bereiden zijn.” Waar het bedrijf samen met Jumbo de komende tijd wel stappen in wil zetten is de snelheid. “We hebben nu grote vestigingen langs de weg waar je je eten haalt en waar je gaat zitten. We willen daar ook voor de to go-klant zijn. Good food fast is voor ons belangrijk.”

Plus
In de middag volgden parallelsessies. Onder meer Rober Delver, formulemanager bij Plus, gaf zijn toekomstvisie op het gebied van gemak voor de consument en wat dit vraagt van retailer en fabrikant. “Ben je bereid om te investeren als fabrikant? Om risico’s te nemen voor een retailer?”, vroeg hij zijn publiek. Er liggen kansen en mogelijkheden voor fabrikanten om samen op te trekken met retailers als het gaat om productinnovatie. “Er is lef voor nodig om bij elkaar in de keuken te kijken, maar het kan zoveel moois opleveren.”

Spar University
Erwin Binneveld, eigenaar van Spar University, over zijn focus op de voor hem ultieme doelgroep: studenten. “Voortdurend moeten we keuzes maken. We hebben een helder concept, daar moet je je dan ook aan houden.” Omdat de groeimogelijkheden voor de door Binneveld ontwikkelde formule in Nederland beperkt zijn, kijkt de ondernemer samen met Spar ook naar mogelijkheden in het buitenland. Veel nieuwe ontwikkelingen die elders in de supermarktwereld nog ‘een stap te ver lijken’ zijn bij Spar al ver doorgevoerd. “Het leven van studenten draait om hun smartphone, daar is bij ons dan ook alles op ingericht. Van persoonlijke aanbiedingen tot afrekenen. Alles gebeurt met het mobieltje in de hand.” Het is volgens Binneveld belangrijk om bij je eigen DNA te blijven en te focussen op je doelgroep. Dat kan voor iedere doelgroep. “Maak een keuze en ga er dan ook voor”, aldus de ondernemer.

Bron: Levensmiddelenkrant