Fabrikanten

Frisdrankindustrie wil 10% minder calorieën in frisdranken in 2020

DEN HAAG – De frisdrankenindustrie wil in 2020 minder 10% calorieën via frisdranken op de markt te zetten, ten opzichte van 'basisjaar' 2012. Ze wil dit realiseren door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laag calorische dranken en kleinere verpakkingen.

De vereniging Frisdranken, Waters en Sappen zal woensdagmiddag de plannen aanbieden aan minister Schippers van Volksgezondheid. De ambitie is geformuleerd in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat begin 2014 door diverse partijen en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is ondertekend. Het doel van het akkoord is de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker (calorieën) in producten te verlagen, zodat er een gezonder productaanbod ontstaat.   

Ambitieus
Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) over de ambitie van de frisdrankenindustrie: “De afspraak die we als frisdrankenindustrie nastreven is ambitieus. Veel individuele fabrikanten hebben de afgelopen jaren al goede stappen gezet om het aantal calorieën via frisdranken te verlagen, zoals minder suiker in frisdranken, suiker vervangen door zoetstoffen en de groei van de light-categorie. De eerste stappen zijn daarbij het makkelijkst, de vervolgstappen zijn over het algemeen moeilijker te behalen. Productontwikkeling bijvoorbeeld kost veel tijd en we willen niet op de kwaliteit inboeten.”   

Bron: Levensmiddelenkrant

frisdranken-a900x525.jpg