FSIN: ‘Supermarkt en horeca komen meer samen’ | Levensmiddelenkrant

Doorbaak van 'superants' komt eraan

FSIN: ‘Supermarkt en horeca komen meer samen’

(HORECAVA) EDE- Gemakswinkels zorgen voor een sterke groei binnen de foodretail. Het afgelopen jaar steeg het aantal gemakswinkels met 8 procent. De bezorging vanuit foodretail steeg met 29 procent naar ruim 1,4 procent.

Dat maakt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bekend op de Horecava. De omzet van foodservicebedrijven is in 2018 met 5,5 gestegen tot een recordomzet van meer dan 20 miljard euro. De bezorgomzet van de buitenshuisconsumptie steeg met 13,4 procent naar 1,7 miljard euro. Hoewel het gemakswinkels stijgt, blijven de supermarkten en speciaalzaken achter bij de stijging in de horeca (6,5 procent). Het FSIN verwacht de komende jaren een doorbraak van ‘superants’. Dat is een kruising tussen de functie van supermarkt en restaurant. “In andere Angelsaksische landen zijn ‘grocerants’, zoals ze daar heten, al veel verder ontwikkeld”, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Albert Heijn kondigde eind 2018 aan horeca te willen toevoegen aan de supermarkt. Volgens Grievink blijven speciaalzaken het moeilijk houden. ”Alleen de echte specialist zal groeien en bestaansrecht houden.”

Het feit dat de gemiddelde consument bereid is om meer geld uit te geven voor voedings- en genotmiddelen heeft volgens het FSIN te maken met zeven factoren:
1. We leven vaker als een eenpersoonshuishouden. Ook gezinsleden die wel in een meervoudig huishouden thuishoren, leven toch 3 dagen per week alsof ze een eenpersoonshuishouden zijn.
2. We gaan vaker naar een winkel om snel iets gemakkelijks te halen.
3. We kopen meer luxeartikelen, ook voor thuis.
4. De consument gebruikt ‘food’ voor zijn levensstijl. Hij komt graag op plekken waar iets te beleven valt en hij eet vaker buitenshuis in plaats van zelf te koken.
5. Er is veel meer aanbod in horeca, waarmee de consument op ideeën gebracht wordt.
6. We gaan vaker graag buiten en verblijven op terrassen.
7. We consumeren vaker ‘iets tussendoor’.

Online
De omzet van bezorgconcepten gaat volgens het FSIN de komende jaren verder groeien. Niet alleen door bezorgplatforms, maar ook foodretailers gaan maaltijden verkopen en bezorgen. De rol van online wordt niet alleen groter door bezorgen, ook in winkels en restaurants krijgt het mobiel bestellen steeds meer voet aan de grond, denkt het FSIN.

Vooruitzicht
De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent zou volgens het FSIN in theorie alleen al in 2019 een omzetverhoging van 1,4 miljard euro veroorzaken. Daarbij wordt verwacht dat de totaalomzet in voedings- en genotsmiddelen dit jaar met 4,5 procent gaat groeien. De buitenshuisconsumptie zal naar verwachting 6 procent stijgen.

Bron: Levensmiddelenkrant