GfK: ‘Consument wil producten zien bij aankoop’ | Levensmiddelenkrant

GfK: ‘Consument wil producten zien bij aankoop’

AMSTELVEEN – Consumenten willen een product met eigen ogen kunnen zien voor ze het kopen. Daarnaast is het plezier van winkelen een reden om niet te kiezen voor online. Dat blijkt uit het jaarlijkse FutureBuy onderzoek waarin onderzoeksbureau GfK consumenten vraagt naar hun online en offline koopgedrag.

Gratis bezorging is volgens het onderzoek de beste manier om consumenten over te halen om een aankoop online te doen. De belangrijkste reden voor consumenten om er in 2018 voor te kiezen een product niet online, maar in de winkel te kopen, is dat ze het met eigen ogen willen zien. 44 procent van de ondervraagden geeft aan dat dit tijdens het koopproces een overweging is om iets niet via internet aan te schaffen. Dat is 6 procentpunt hoger dan in 2015. Ook geven consumenten vaker dan een aantal jaar geleden aan dat ze het leuk vinden om naar winkels te gaan en er daarom voor kiezen niet online te shoppen. In 2015 gold dit voor 24 procent, in 2018 is dit percentage gestegen naar 30.

Bezorging
Bezorgkosten zijn een steeds groter knelpunt voor webwinkels. In 2018 vond 40 procent van de ondervraagden dat een reden om iets niet online te bestellen, 6 procent meer dan in 2015. Een grote meerderheid van 87 procent geeft aan dat gratis bezorging een belangrijke reden is om in het komende jaar meer online aankopen te gaan doen. Dit jaar geven voor het eerst meer mensen aan dat de voorkeur om een product in het echt te zien een reden is om niet online te kopen. Stefan Peters, consumer insights and marketing effectiveness Lead bij GfK Nederland: “Wat we zien is een steeds duidelijker onderscheid in wat consumenten van de verschillende kanalen willen. Fysieke winkels moeten zich richten op het verleiden van shoppers met displays waar ze producten kunnen voelen en ervaren, met een prettige, behulpzame in-store ervaring. Online winkels zouden moeten investeren in gratis, of in ieder geval geoptimaliseerde, bezorgopties voor hun klanten.”
Bron: Levensmiddelenkrant