Fabrikanten

Glazen flesje Coca-Cola wordt honderd

ROTTERDAM – Het bekende glazen Coca-Cola flesje bestaat dit jaar honderd jaar. Volgens de frisfabrikant is het iconische flesje nauwelijks veranderd sinds dag één.

Willem-Paul de Mooij |

Coca-Cola meldt dat het zogeheten ‘Contour’-flesje in honderd jaar is uitgegroeid tot ‘misschien wel’ het bekendste designicoon in de geschiedenis van de moderne consumptie.

Ontwerp
Het Coca-Cola flesje werd bedacht in 1915 in Terre Haute, Indiana, VS. De daar gevestigde bottelarij The Root Glass Company kreeg de opdracht een flesje te ontwerpen dat ‘zo onderscheidend is, dat het op de tast en zelfs in stukjes op de vloer nog meteen herkenbaar is.’

Geschiedenis
“Het flesje zou de wereld veroveren als exponent van vrijheid, in een wereld die na twee wereldoorlogen en een wereldwijde economische meltdown, snakte naar collectieve vrede en individueel geluk. En dat gebeurde: tegen 1950 was het Coca-Cola flesje het eerste commerciële product op de cover van TIME Magazine. Op die basis groeide het flesje uit tot wereldwijd design- en cultobject”, aldus de frisfabrikant.

Vergissing
Het flesje  met de organische rondingen waren gebaseerd op de vorm van de cacaoboon, waarvan ten onrechte werd gedacht dat deze deel uitmaakte van de geheime ingrediëntenformule (cacao in het Engels is ‘cocoa’). Claire Baeten, brand manager Coca-Cola: “Omdat men dacht dat cacao één van de ingrediënten was, hebben de ontwerpers de geribde peul van de vrucht willen nabootsen. Die ‘fout’ is uiteindelijk uitgegroeid tot het wereldwijde icoon dat er nog altijd staat.”

Muze
In de loop der jaren heeft het legendarische flesje de verbeelding geprikkeld van tal van kunstenaars,  designers en muziekmakers, zoals Andy Warhol, Salavador Dali, Keith  Haring, Norman Rockwell en Sir Peter Blake. In de modewereld gaf het designers als Versace,  Karl Lagerfeld en Moschino de nodige inspiratie, terwijl in Hollywood het flesje vaak precies de rol  kreeg waarvoor het werd gecreëerd: opduikend in ontelbare films .  

Gebottelled in Nederland
De glazen 20cl Coca-Cola fles wordt voor de Nederlandse markt  in de productievestiging in Dongen gebotteld. Volgens de fabrikant is het een milieuvriendelijke drankverpakkingen. “Elk glazen flesje gaat gemiddeld 25 tot 30 keer mee, alvorens gesmolten en opnieuw geblazen te worden.” In Dongen loopt tevens een pilot waarbij restwarmte van ‘buurman’ Ardagh, producent  van glas en tevens leverancier van de glazen Coca-Cola flesje, wordt hergebruikt in de naastgelegen colafabriek.

Viering
Coca-Cola viert de 100e verjaardag van het flesje met de wereldwijde tentoonstelling ‘100 Years in a Bottle’. Het evenement gaat op 26 februari 2015 van start op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta, Georgia. Een interactieve museumtour van de tentoonstelling in Atlanta kan online bezocht worden via CokeURL.com/virtualtourNL.   

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

cocacolaflesjehistorie1.jpg