Fabrikanten

Heineken herschikt organisatie

AMSTERDAM - Heineken voert een reorganisatie door om zijn strategische doelstellingen eerder te bereiken en sneller in te kunnen spelen op groeimogelijkheden. Dat maakte de bierbrouwer dinsdag bekend.

Een van de voornaamste wijzigingen is een indeling van de activiteiten in vier geografische regio's. De splitsing tussen West-Europa en Centraal- en Oost-Europa vervalt, waardoor er één Europese markt komt binnen Heineken met de Europese Unie als primair aandachtsgebied. De activiteiten in Afrika en het Midden-Oosten worden samengevoegd met die in Rusland en Wit-Rusland waardoor de nieuwe regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa ontstaat. De bedrijfsstructuur in 'Americas' en 'Asia Pacific' blijft in huidige vorm bestaan.

India
In het bestuur vinden ook de nodige wijzigingen plaats. Jan Derck van Karnebeek krijgt de nieuwe functie 'chief commercial officer' waarin de voorheen separate activiteiten op het gebied van marketing en verkoop worden samengevoegd. De rol van 'chief strategy officer', sinds 2013 vervuld door Chris Barrow, verdwijnt op termijn. Barrow verlaat Heineken in juli. Ook Alexis Nasard vertrekt bij de brouwer, op 30 juni. Hij is in maart 2013 aangesteld als 'regional president' voor West-Europa en is daarnaast 'global chief marketing officer'. Siep Hiemstra, de huidige topman voor Afrika en het Midden-Oosten, gaat in augustus met pensioen. Hij blijft wel verbonden aan Heineken als bestuurslid bij Nigerian Breweries en United Breweries in India.

Heineken verwacht dat de reorganisatie het bedrijf helpt bij de doelstelling om de geconsolideerde operationele marge (beia) met 40 basispunten per jaar te verbeteren op de middellange termijn. De nieuwe indeling geldt per 1 juli van dit jaar. De cijfers over de eerste helft van dit jaar worden nog op basis van de bestaande indeling gerapporteerd in augustus.

 

Bron: ANP

heineken_logo_lichtbak_kroeg_gevel_2-a900x525.jpg