Formules

Helft van Nederlanders doet aan spaaracties; AH-kristalglazen populairst

NIEUWVEEN - 52 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft het afgelopen jaar meegedaan aan één of meerdere spaaracties van hardwaren bij onder andere supermarkten, drogisterijen en benzinestations. De AH-spaaractie voor kristalglazen bleek het populairst.

Om inzicht te krijgen in de populariteit van spaaracties van hardwaren, zoals handdoeken, glazen en pannen, heeft GfK in maart 2015 bijna 25.000 consumenten ondervraagd. Van de mensen die mee hebben gedaan aan één of meerdere spaaracties, spaart 57 procent voor zichzelf. Daarnaast blijkt het sparen van zegels/stempels/stickers ook een sociale aangelegenheid te zijn: 52 procent van de deelnemers aan spaaracties blijkt (ook) voor iemand anders te sparen. Opvallend is dat minder dan de helft van de deelnemers aan spaaracties overgaat tot het inleveren van de volle spaarkaarten en de daadwerkelijke aankoop van de producten.

Jong
‘Sparende’ personen zijn relatief jong van leeftijd. Een kwart van alle ‘sparende’ personen is jonger dan 29 jaar. Voor de groep 65+ers geldt juist het tegenovergestelde: deze groep is ten opzichte van de gemiddelde Nederlander ondervertegenwoordigd binnen het profiel van de spaarder.

Kristal
De Albert Heijn kristalglazen actie is op basis van het aantal deelnemers de meest succesvolle spaaractie van hardwaren in het afgelopen jaar. Albert Heijn wist met haar kristalglazen actie bijna vier keer zoveel mensen aan het sparen te krijgen dan de nummer 2 in de lijst, de handdoeken spaaractie van Etos. De gehele top 5 van spaaracties (op basis van %  personen die hebben gespaard) ziet er als volgt uit:

1.Albert Heijn: Spaaractie Kristalglazen

2.Etos: Spaaractie Handdoeken

3.Plus: Spaaractie Fontignac Pannen

4.Albert Heijn: Spaaractie Handdoeken

5.C1000: Spaaractie Keukenmessen

 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant

2014-vivo-a900x525.jpg