Formules

IRI: Marktaandeel Jumbo en discounters stijgt

ZALTBOMMEL – Jumbo en discounters zijn vorig jaar gegroeid in marktaandeel. Ook Coop en Spar winnen aandeel, vooral ten koste van Albert Heijn die 0,6%-punt marktaandeel verliest.

Lisa van der Linden |

De totale omzet van de Nederlandse supermarkten in 2018 bedroeg in totaal 38,7 miljard euro. Dat is een stijging van 3,5 ten opzichte van een jaar eerder. Door de overname van Emté heeft Jumbo er 0,4%-punt bijgekregen. Ook Plus laat daardoor een stijging van 0,2%-punt zien. Volgens IRI zijn de discounters begonnen aan een opmars. Na een kleine daling vorig jaar, laten zowel Aldi als Lidl een sterke groei zien waardoor de gezamenlijk 0,4%-punt in marktaandeel stijgen.

De verkoop van Emté aan Jumbo en Coop veroorzaakt wel een daling in het marktaandeel van Superunie die 1,2%-punt verliest.

Bron: Levensmiddelenkrant

img_8251.jpg