Kaassector bundelt krachten voor Goudse kaas | Levensmiddelenkrant

Kaassector bundelt krachten voor Goudse kaas

DEN HAAG – De Nederlandse kaassector bundelt haar krachten om consumenten te helpen voor Goudse kaas van eigen bodem te kiezen. Veel Nederlanders denken namelijk ten onrechte dat de Goudse kaas die zij kopen altijd uit eigen land komt. Dat is lang niet altijd het geval, terwijl hun voorkeur daar wel naar uitgaat, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau PanelWizard.

Daarom start de kaassector een campagne die mensen bewust maakt dat Goudse kaas die écht uit Nederland komt, te herkennen is aan het Gouda Holland-keurmerk op de verpakking. De campagne bestaat uit diverse online video’s, advertenties en abriposters.

Keurmerk
“Als mensen Goudse kaas kopen, verwachten ze dat het Nederlands is. Alleen bij kaas met het Gouda Holland-keurmerk, te herkennen aan de zegel ‘Beschermde Geografische Aanduiding’ (BGA), weet je zeker dat de Goudse echt uit Nederland komt,” zegt Johan Schildkamp van de Nederlandse Zuivel Organisatie. “Omdat de kaassector in Nederland vindt dat Nederlanders het recht hebben te weten uit welk land hun Goudse kaas komt, starten we deze campagne.”

Eeuwenoud recept
Onder andere FrieslandCampina, DOC Kaas en Rouveen Kaasspecialiteiten werken mee aan de campagne. Zij maken Gouda Holland-kaas volgens het eeuwenoude recept met Nederlandse melk. De kaas is op houten planken gerijpt en regelmatig gekeerd. “En dat proef je,” zegt Klaas Hokse algemeen directeur van Rouveen Kaasspecialiteiten. “Kaasmeesters waarborgen continu de kwaliteit, zodat alleen díe kaas die voldoet aan alle eisen van de BGA-erkenning, Gouda Holland mag heten. Wij zijn er trots op dat onze Goudse kaas daaraan voldoet en vinden het jammer dat mensen onbedoeld Goudse uit het buitenland eten. Want echte Gouda Holland-kaas is echt het lekkerst.”

Bron: Levensmiddelenkrant