'Klant ziet minder onderscheid tussen formules' | Levensmiddelenkrant

'Klant ziet minder onderscheid tussen formules'

SCHEVENINGEN – Klanten zien steeds minder onderscheid tussen de verschillende supermarktformules. Door de groei van onder meer Lidl is het supermarktlandschap aan het veranderen.

Deze conclusie trekt Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van EFMI Business School donderdag tijdens de jaarlijkse presentatie van de ConsumentenTrends 2013. Sloot analyseert uit het onderzoek dat voor de consument bepaalde formules steeds meer op elkaar gaan lijken. “Daar waar er vroeger echt onderscheid was tussen harddiscounters en merkendiscounters vinden klanten nu dat Lidl en Nettorama steeds meer op elkaar gaan lijken.”

Prijzenslag
Niet alleen aan de onderkant verandert de marktsegmentatie ook aan de bovenkant zijn er verschuivingen, zegt Sloot. Zo zien klanten nog maar weinig onderscheid tussen formules als Albert Heijn, Jumbo en Deen terwijl er voorheen werd gesproken over fullservice supermarkten en service discounters.”Sinds het uitbreken van de prijzenslag in 2003 heeft onder meer AH zijn prijzen verlaagd en voegde Lidl service toe. Daarnaast werd Jumbo steeds groter. Dit heeft de markt in elkaar gedrukt. Nieuwe spelers als Marqt, Action, Tanger, Bilder & De Declerq en Landmarkt tonen echter aan dat foodretail een dynamisch landschap kent.”

Waardegevoeligheid
EFMI Business School meet al sinds 2002 de zogeheten EFMI Shopper Indices, waarmee inzicht wordt gegeven in de ontwikkeling van de voordeel- en waardegevoeligheid van shoppers bij hun supermarktkeuze. De voordeelgevoeligheid – onder invloed van promoties en prijspeil – neemt sinds het tweede kwartaal van 2012 toe.
In het verleden stond als belangrijkste reden voor de keuze voor een supermarkt de afstand op nummer één. Inmiddels is nabijheid de derde keuzefactor. Kwaliteit en keuze en voordeel worden nu door klanten genoemd als belangrijkste reden om voor een supermarkt te kiezen.

Bron: Levensmiddelenkrant