Fabrikanten

La Place en My Muesli in Store of the Future Q&A

DEN HAAG – De Store of the Future in New Babylon moet de plek zijn waar de techniek van vandaag, morgen wordt toegepast. Initiatiefnemer Q&A werkt ook met de nodige foodpartijen samen, waaronder La Place en My Muesli.

Joost Agterhoek |

De winkel van de toekomst die in het Haagse winkelcentrum dinsdag de deuren opent is het resultaat van het gelijknamige onderzoeksproject. Q&A ondervroeg consumenten over hun shopperbehoeftes en ontwikkelde een nieuw customer journey model met drie fases: search, shop, share. Aan iedere fase van de klantenreis koppelde Q&A vervolgens shopinnovaties.

Virtuele super
De Store of the Future zal ook noviteiten voor supers en out-of-homebedrijven op zijn 350 vierkante meter laten zien, zegt Q&A-managing director en onderzoeker Frank Quix. “We gaan een supermarkt openen op vier vierkante meter: een virtuele winkel met Oculus Rift.” Vooralsnog zal het een formule-loze digitale supermarkt zijn, zegt Quix. Foodretailers waren weliswaar geïnteresseerd in het project, maar werken vooralsnog niet mee aan het project.

Persoonlijke muesli
Foodbedrijven die wel meedoen aan de Store of the Future zoals La Place, My Muesli, Tony Chocolonely en siroopmerk Yo! bieden hun waren in de winkel aan. Het moet immers niet alleen een testplek, maar ook een omzet draaiende winkel zijn, aldus Quix. “La Place zal de events cateren die we organiseren en koffie, thee en eten serveren. Met My Muesli willen we op maat gemixte muesli aanbieden, die de klant op zijn smartphone kan samenstellen. Later volgt wellicht een afhaalfunctie in samenwerking met de Spar City Store om de hoek.” Tony Chocolonely wil meer vertellen over de herkomst en productie van zijn chocola en zoekt met Q&A naar een digitale vorm voor dit verhaal.

Lipstickspiegel
Het doel van de toekomstwinkel is om te ontdekken hoe retailinnovaties werken, betoogt Quix. “De toekomst is morgen. Wij laten zien wat er gebeurt als we techniek van vandaag morgen toepassen. Werkt het, wat haalt een retailer eruit? Zo gaan we met Prism Skylabs de beveiligingscamera’s gebruiken voor heatmapping, bezoekersstromen meten op basis van lichaamswarmte. Die techniek bestaat en kan in winkels met op internet aangesloten camera’s inzicht geven welke schappen populair zijn en waar de dode plekken zitten.” HEMA test in Den Haag een interactieve spiegel waarmee klanten lipstick niet op hoeven te doen om te zien of hij staat.

Contant
Naast de vijftien retailmerken werken er nog eens meer dan veertig bedrijven mee aan de Store of the Future. La Place, Toshiba, New Way Glory en G4S proberen een oplossing voor contant geld uit, weet Quix. “Dat is een gesloten systeem waarbij de klant altijd exact zijn wisselgeld terugkrijgt en de medewerker niet meer van pas komt om bijvoorbeeld af te romen.”

Jaar
De Store of the Future moet een jaar open zijn. De deelnemende retailers en bedrijven doen een bijdrage aan het project en de omzet wordt gedeeld. Q&A verzorgt in de toekomstwinkel verder bijeenkomsten, events en presentaties van en voor ondernemers, directies en verenigingen.

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

store_of_the_future_plattegrond_900x525.jpg