Fabrikanten

Markt vleesvervangers groeit fors

AMSTERDAM – Levensmiddelenproducenten spelen steeds meer in op de populariteit van vleesvervangers en innoveren erop los. Dit zorgt de komende jaren voor een nog sterke groei van deze markt. Dat verwacht ABN Amro. In een onderzoek naar de markt voor vleesvervangers zien de analisten dat consumenten duurzamer willen eten en vaker kiezen voor een vegetarische maaltijd.

Lisa van der Linden |

ABN Amro gaat voor 2019 en 2020 uit van een groei van 10 procent binnen de vleesvervangerscategorie. Deze versnelling is het gevolg van de komst van nieuwe partijen. Naast kleine nichespelers richten nu ook grote voedings- en vleesproducenten zich op het aanbieden van vleesvervangers. Daarbij laten producenten zich inspireren door bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken.  De verkopen van vleesvervangers zitten niet alleen in de lift door het bredere aanbod, de hogere kwaliteit en de grotere bekendheid van het product. Ook de toenemende aandacht voor duurzaamheid is een aanjager van de groei. Uit het onderzoek van ABN Amro blijkt dat een op de drie consumenten duurzamer wil eten. Bijna 60 procent zegt bewust op de vleesconsumptie te letten.

Nabootsen
In vergelijking met vlees is de markt voor vleesvervangers echter nog klein. “Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals milieu, gemak en diervriendelijkheid. Producenten werken hard aan het verbeteren van de smaakbeleving en de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen”, zegt Nadia Menkveld, sector econoom Food en Agrarisch bij ABN Amro. Producenten leggen niet alleen de focus op vleesvervangers, maar innoveren ook steeds meer met hybride vleesvarianten. Dat zijn producten die deels uit vlees bestaan en worden aangevuld met plantaardige ingrediënten. Dit is vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariers te verleiden.

Bron: Levensmiddelenkrant

20190430_1409250.jpg