Fabrikanten

Meer bier met minder alcohol

DEN HAAG - De verkoop van alcoholvrij bier is met ruim 30 procent in 2018 veel harder gestegen dan in voorgaande jaren. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarlijkse bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers.

René de Wit |

Speciaalbier zit nog altijd in de lift en liet vorig jaar eveneens dubbele cijfers groei zien. Opvallend daarbij is het snel toenemende aanbod van laag-alcoholische speciaalbieren. Deze groei van speciaalbieren en 0.0 zijn de belangrijkste drijvers van de met bijna 3 procent gestegen bierconsumptie in Nederland.

Groei
Afgelopen jaren werden al flinke groeipercentages van alcoholvrij bier gerapporteerd. In 2018 heeft deze trend een substantiële versnelling ingezet. Sinds 2010 is de consumptie van 0.0 bier ruim vervijfvoudigd. Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Na al een aantal jaren dubbele cijfers in de plus zou je misschien denken dat de groei wel een keer wat stabiliseert, maar we zien juist een ongekende versnelling met deze stijging van 32,4 procent.” Inmiddels is 1 op de 20 genuttigde biertjes al alcoholvrij.

Laag-alcoholisch
Nederlandse Brouwers voorspelt dat de trend van bewust genieten hard gaat doorzetten en zich zal vertalen in verdere groei en verbreding van 0.0. Adema: “We zien ook steeds meer aanbod van alcoholvrije en laag-alcoholische speciaalbieren. Van 0.0 bockbier en IPA, tot weizeners en session IPA rond de 3%. Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in die categorie lekkere bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier.”

Bron: Levensmiddelenkrant/Nederlandse Brouwers

20180727_130331.jpg