‘Meer voedselproducenten vinden hun weg naar de Foodybox’ | Levensmiddelenkrant

Foodybox van Kroon op het werk

‘Meer voedselproducenten vinden hun weg naar de Foodybox’

KOOG AAN DE ZAAN - In vijf jaar tijd heeft Kroon op het Werk de bereikcijfers van de Foodybox zien groeien. De onderneming die vier keer per jaar de boxen verstuurd aan honderd geselecteerde food- en lifestylebloggers en vijftig culinaire en lifestyleredacties, viert volgend jaar haar vijfde verjaardag.

Kroon op het Werk heeft onlangs de Foodybox Herfst en de Fitbox verstuurd. Met name die laatste box viel goed in de smaak bij bloggers, die zich richten op gezonde voeding en sport. Volgens Robert Kroon, managing director bij Kroon op het Werk, was het een daverend succes en waren de bloggers lovend over de producten die in de box zaten.

Hoe kijk je terug op de afgelopen vijf jaar?
“Vijf jaar terug lijkt dichtbij, maar is al een tijd geleden. De bereikcijfers blijven alsmaar groeien en ik denk telkens dat we een piek hebben behaald. Niets is minder waar, maar die groei komt mede door de beeldcultuur die zichzelf verder ontwikkelt. Bloggers maken bijvoorbeeld mooiere foto’s en steken meer energie in het schrijven van een blogpost over een product. Daar halen fabrikanten hun voordeel uit en wij dus ook. Er zijn drie groepen bloggers: de hobbybloggers, de middenmoot en de grote bloggers. Wij richten ons bewust op de middenmoot, omdat zij echte fans en engagement hebben, objectief zijn en regelmatig posten. Daarnaast valt het ons op dat meer grote fabrikanten ons weten te vinden, zoals PepsiCo, Arla, Emmi en Bonne Maman.”

Wat zijn de plannen voor 2019?
“Net als elk jaar komen we elk seizoen met een Foodybox, maar daarnaast gaan we ons meer richten op specifieke doelgroepen. De Fitbox van dit jaar was zo’n succes, dat we die volgend jaar weer uitbrengen. Er was zoveel animo dat we het klantenbestand gaan uitbreiden. Voor de Foodybox hebben we een wachtrij van vijftig mediaprofessionals, maar we willen het graag exclusief houden. Daarnaast komen we in 2019 met een primeur, namelijk de Chefbox. Die is speciaal voor chefkoks, zoals de naam al zegt. Daarbij focussen we ons, net als bij de Fitbox, op de middenmoot van deze doelgroep. Ten slotte hebben we een planning gemaakt, zodat het voor klanten eenvoudiger wordt zich in te schrijven voor een bepaalde box. Het is dan ook mogelijk om bij Kroon op het Werk de Foodybox-kalender aan te vragen.”

De laatste box van dit jaar is de Kerstbox. Wat kunnen we verwachten?
“De Kerstbox is elk jaar weer de best scorende box, doordat het vaak luxe, exclusieve producten zijn. Dit jaar zit er bijvoorbeeld lemon curd in van Bonne Maman, een 12 jaar gerijpte rum en een nieuw product van Paturain voor het koken en het Nederlands Visbureau zorgt voor echte, ongepelde Noordzeegarnalen. Er is nog plek voor vier producten in deze luxury box, zoals wij hem noemen.”

Welke voordelen heeft de Foodybox voor fabrikanten?
“De investering die producenten doen, wordt gegarandeerd terugverdiend door middel van alle media-aandacht. Als dat niet zo is, dan krijgen ze hun geld terug. Daarnaast maken we van elk product een promotievideo die wordt verstuurd naar bloggers en culinaire en lifestyleredacteuren van kranten en tijdschriften. Na drie maanden ontvangen alle fabrikanten een rapportage met een totaaloverzicht van wat er met het product is gebeurd, hoeveel postings en artikelen er zijn geplaatst, hoeveel mediawaarde er is gegenereerd en hoeveel mensen er zijn bereikt. Dit gebeurt aan de hand van een objectieve monitoring.”

Interesse in de Foodybox Kerst?
De 4 redenen om in te stappen:
- De Foodybox kerst gaat naar 100 topbloggers en 50 culinaire redacties.
- Van uw product wordt een informatieve video gemaakt. De video gaat richting ontvangers en u krijgt uw eigen, gratis maatwerkvideo.
- Bij deelname Foodybox kerst krijgt u een 1/6 advertorial in Levensmiddelenkrant t.w.v. € 950.
- Na drie maanden ontvangt u een uitgebreide rapportage van de mediaresultaten en het bereik. U krijgt de garantie dat u uw investering minimaal terugverdient.

De resultaten van de Foodybox Lente en Zomer 2018:
Gemiddeld bereik van de Foodybox per product: 395.000 views
Gemiddelde mediawaarde van de Foodybox per product is: € 45.500
Best scorende product in de Foodybox haalde 1.450.000 views
Alle producten hebben altijd meer dan 200.000 views gescoord
Investering voor een product in de Foodybox: € 2.950
Gemiddeld verdiende een fabrikant in 2018 15 keer de investering terug.
Uniek is dat Kroon op het Werk de regel hanteert: Niet goed? Geld terug!

Bron: Levensmiddelenkrant