Milka misleidt met reclame over chocolade | Levensmiddelenkrant

Milka misleidt met reclame over chocolade

AMSTERDAM - De Reclame Code Commissie oordeelt dat Milka misleidt met een uitspraak over de melkproductie voor haar chocolade. In haar huidige tv-reclame vertelt Milka dat de door Milka gebruikte koemelk van melkveehouders komt die maximaal zestig koeien houden. Stichting Even Geen Vlees diende hierover een klacht in bij de Reclame Code Commissie en kreeg gelijk.

In een animatiefilmpje met een Alpenweide waar een veehouder zijn koeien 'turft' en een vrouw per fiets twee melkbussen naar de Milka-fabriek brengt, vertelt een voice-over dat alle melk in Milka chocolade komt van boerderijen met hooguit zestig koeien. “Wij houden het graag klein. Want tedere melkchocolade begint bij teder geproduceerde melk."

Vrijwel onmogelijk
Stichting Even Geen Vlees voerde hiertegen aan dat het vrijwel onmogelijk is dat zo’n groot merk als Milka haar koemelk uitsluitend van melkveehouders verkrijgt die maximaal zestig koeien hebben. Milka is actief in meer dan veertig landen in Europa, Noord Amerika, Zuid Amerika, Noord-Afrika en West-Azië.

Aanpassen
Mondelez, het moederconcern van Milka, kon haar eigen claim niet hard maken. Mondelez gaf aan dat haar een van haar leveranciers samenwerkt met melkveehouders die gemiddeld 63 koeien houden. Het zullen er vaak dus ook veel meer zijn. De Reclame Code Commissie beoordeelde de reclame van Milka op dit punt dan ook als misleidend, wat betekent dat Milka de reclame moet aanpassen.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops