Tweede Nationale Week Zonder Vlees | Levensmiddelenkrant

Initiatiefneemster Isabel Boerdam: 'Eerste editie leidde tot gewenste gedragsverandering'

Tweede Nationale Week Zonder Vlees

AMSTERDAM – In Nederland vindt van 11 t/m 17 maart de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Volgens initiatiefneemster Isabel Boerdam heeft de eerste editie in maart vorig jaar ‘de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht’. 

Samen met 56 partners uit de voedingsindustrie realiseerde Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër, de Nationale Week Zonder Vlees met 32.000 geregistreerde deelnemers. Een enquête in september gehouden onder deze deelnemers wijst volgens Boerdam uit dat het daadwerkelijk een campagne was met landelijke dekking, die geleid heeft tot de gewenste gedragsverandering. De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar, met 50% tussen de 26 en 55 jaar. Alle Nederlandse provincies bleken vertegenwoordigd, met de meeste deelnemers in Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland (respectievelijk 14%, 13,5% en 12%) en de minste deelnemers in Friesland, Groningen en Zeeland (respectievelijk 3,5%, 4,5% en 5%). Boerdam: “De Nationale Week Zonder Vlees heeft daadwerkelijk de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht. “Ongeveer de helft van de vleesetende deelnemers geeft na zes maanden aan nog steeds structureel minder vlees te eten. We staan te popelen om er dit jaar een nóg groter succes van te maken. Op naar minimaal 50.000 geregistreerde deelnemers!”

Grote merken
De Nationale Week Zonder Vlees wordt gedragen door diverse bedrijven uit de food- en non-foodindustrie. Vorig jaar werd de campagne gesteund door 56 partners, waaronder diverse grote merken en supermarkten. Daarnaast deden er 276 restaurants mee via De Vegetarische Restaurantweek, 342 bedrijven met hun bedrijfsrestaurant, 63 pompstations die een speciale vegetarische snack aanboden en 152 scholen die er aandacht aan besteedden in de les. "Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap”, zegt Boerdam. “Daarom hebben we als stichting ook in 2019 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.” De partners van de tweede editie worden op 21 januari officieel bekend gemaakt.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops