Omzet eigen merken Wessanen stijgt | Levensmiddelenkrant

Omzet eigen merken Wessanen stijgt

AMSTERDAM - Wessanen heeft in het vierde kwartaal de omzet uit eigen merken opgevoerd. De producent van natuurvoeding moest het daarbij vooral hebben van aanbiedingsacties in Franse supermarkten.

De totale omzet over het vierde kwartaal bedroeg 160,6 miljoen euro, een stijging van 5,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Eigen merken leverden op vergelijkbare basis 5,9 procent meer op. Het bedrijfsresultaat steeg in de laatste drie maanden van 2018 met 47 procent tot 14,8 miljoen euro.
Dat de eigen merken het beter deden, is een opsteker. In de voorgaande kwartalen groeiden die nog maar matig, onder andere door fellere concurrentie op de markt voor duurzame en natuurlijke voeding. Topman Christophe Barnouin erkende in een toelichting dat nieuwe spelers druk zetten op de groeiplannen van Wessanen. Het bedrijf stelde de eigen verwachtingen vorig jaar daarom a naar beneden bij.

Druk
Over heel 2018 groeiden de eigen merken van Wessanen op autonome basis met 2,1 procent. De totale omzet steeg met 0,6 procent tot 628,4 miljoen euro. Het geschoonde bedrijfsresultaat kwam uit op 57,7 miljoen euro, bijna 8 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Onder de streep resteerde een nettowinst van 36 miljoen euro, gelijk aan een jaar eerder.
Wessanen verwacht dat concurrenten, waaronder kleinere spelers en huismerken van supermarkten, ook dit jaar de nodige druk op de ketel zetten. De eigen merken laten naar verwachting ’lage tot matige groei ziet’, naast een verdere afname van private-labelverkopen. Verder gaat de onderneming uit van 14 miljoen tot 15 miljoen euro aan waardeverminderingen en afschrijvingen, waarvan 4,3 miljoen euro het gevolg is van nieuwe boekhoudregels.

Bron: ANP