Fabrikanten

Verkoop Heineken 0.0 stijgt

AMSTERDAM - De verkoop van Heineken 0.0 zit flink in de lift. Circa 5 procent van het totale verkoopvolume van de brouwer komt voort uit alcoholvrije- en arme bieren (LNA). 

Lisa van der Linden |

Circa 40 procent van het totaal komt van de zogeheten malt-dranken die onder meer in Afrika en landen rond de evenaar zeer populair zijn. Voorafgaand aan de uitrol van 0.0, en ook de Radler-varianten, was circa 3 procent van het totale volume LNA. In landen waar 0.0 in de markt is gezet, is LNA volgens de Italiaanse goed voor soms wel 10 procent van het volumetotaal. De LNA-groei loopt volgens brouwer al jaren in de dubbele cijfers. 20 procent van het marketingbudget van het Heineken merk wordt besteed aan de promotie van het alcoholvrije pils. 0.0 is momenteel in tientallen landen verkrijgbaar. In januari wordt het ook in de Verenigde Staten geïntroduceerd.

Smaak
Heineken en andere brouwers hebben het tij mee. Volgens onderzoekers van Ipsos neemt het percentage niet-alcoholdrinkers toe, ook in Europa. Zeker de jongere generatie laat alcohol steeds meer links liggen. De groei van alcoholvrije- en arme bieren gaat hand in hand met de gezondere levensstijl die mensen najagen. Alcoholvrij bier is ook steeds meer een alternatief voor frisdranken. Het percentage ‘kannibalisme’, waarbij LNA marktaandeel afsnoept van de traditionele producten blijft volgens Heineken relatief beperkt.

Bron: ANP

heineken0.0.jpg