Fabrikanten

Unilever verkoopt margarinetak

ROTTERDAM - Unilever verkoopt zijn margarinetak voor ruim 6,8 miljard euro aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR.

Bart Manders |

Het was- en levensmiddelenconcern rekent erop dat de deal halverwege 2018 kan worden afgerond. Unilever zette de margarinetak, met merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje, afgelopen voorjaar in de etalage. Unilever wilde van onderdeel 'Spreads' af, nadat een overnamepoging van Kraft Heinz was afgewend. Unilever wees de avances van die Amerikaanse branchegenoot af. Daarbij beloofde de onderneming aan aandeelhouders haar best te doen zelfstandig meer waarde voor hen te creëren, onder meer door het afsplitsen van de margarinetak. Er was veel interesse in het onderdeel. KKR moest het opnemen tegen diverse andere investeerders.

1930
Met de verkoop verliest Unilever een divisie die van oudsher het hart vormde van het Nederlandse deel van het concern. Unilever ontstond in 1930 uit een fusie tussen de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. Met een jaaromzet van zo'n 3 miljard euro maakte de margarinetak evenwel een relatief klein deel uit van Unilever als geheel.

Nog gunstiger
Unilever is van plan de opbrengsten terug te geven aan haar aandeelhouders, behalve als zich opeens een overnamekans voordoet die voor iedereen uiteindelijk nog gunstiger kan uitpakken. Dan wil het concern het geld liever daaraan besteden.

 

Bron: ANP

becel_pro_activ-a900x525.jpg