Formules

Van der Valk vol overgave in foodretail met Versmarkt

FOTOREPORTAGE VOORSCHOTEN – Met de opening van een eerste 'Valk Versmarkt' schrijft hotelketen Van der Valk een nieuw hoofdstuk in blurring. Voor dit jaar staan er minimaal nog twee winkels op de planning.

Willem-Paul de Mooij |

De auto's rijden af en aan op het parkeerterrein van Hotel De Gouden Leeuw in Voorschoten. De gloednieuwe winkel met luxe en ultraverse levensmiddelen lijkt hoge ogen te gooien in de eerste week na de opening. Ondernemer en directeur en mede-eigenaar Marcus van der Valk van Hotel De Gouden Leeuw vertelt over zijn ambitie met de Valk Versmarkt in een interview met Out.of.Home Shops en Levensmiddelenkrant.

Ambitie
Op het hotelterrein in Voorschoten zaten al jaren een eigen slagerij en een wijnhandel, maar Van der Valk voelde de behoefte om deze bedrijfstakken uit te bouwen tot een heus foodpaleis met alles erop en eraan. De ambitie kwam niet zomaar uit de lucht vallen, zegt Van der Valk. "Ik liep al langer met het idee rond, omdat ik voor alle Van der Valk-hotels in Nederland de inkoop doe van vis, vlees, groenten, koffie, koffiemachines, eigenlijk alles wat een hotel nodig heeft. Het vlees koop ik bijvoorbeeld voor alle hotels zelf in vanuit landen als Ierland en Uruguay. Dat verkocht ik al in een aparte slagerij hier in Voorschoten omdat er vraag naar was. Toen heb ik gedacht, dat ga ik ook doen voor het brood, de groente, de kaas en de zuivel. Zo is het idee ontstaan. Ik hoor altijd van veel gasten dat ze de biefstuk heel lekker vinden in het hotel of de wijn goed. Die gasten willen dat dan eigenlijk op hetzelfde terrein kunnen kopen."

Het is dus niet zo heel vreemd dat een hotelketen als Van der Valk met dit initiatief komt?
"Nee, ik vind dat het wel past. De afgelopen tijd zijn we ook door steeds meer supermarktketens benaderd om afhaalpunten te openen op onze terreinen, vanwege de bekendheid en de parkeergelegenheid, maar ik bedrijf liever retail met mijn eigen concept."

Wie heeft het concept bedacht?
"Ik heb alles zelf bedacht, want ik houd niet van meningen. Zo heb ik alle schappen bewust laag gehouden, 1,60 meter, zodat je de hele winkel kunt overzien. Verder de open plafonds, een industrial look. De afgelopen jaren heb ik over de hele wereld veel winkels bekeken en ideeën opgedaan. Het hakblok in de slagerij heb ik bij Jamie Olivier in Londen gezien, de schapkasten heb ik van Eataly in Italië, voor de visafdeling heb ik inspiratie opgedaan in New York bij de Chelsea Market, in Madrid heb ik ideeën opgepikt."

Is het de bedoeling om bij meerdere hotels zo'n Versmarkt erbij te zetten?
"Ja. Vaak komt het voor dat mensen iets in het hotel eten wat ze lekker vinden en dat kunnen ze dan gelijk ook kopen voor thuis. Het voordeel is dat het hier altijd makkelijk parkeren is bij het hotel. Als het een succes wordt, willen we bij alle hotels zo'n verswinkel op termijn."

Waar komt de eerstvolgende Valk Versmarkt?
"Bij Van der Valk Akersloot in Alkmaar of in Zwolle. Beide locaties zullen over een aantal maanden open gaan als we hier de zaken goed op orde hebben."

Hoe wordt het assortiment samengesteld van de Valk Versmarkt?
"Het zijn 4500 producten op een vvo van 800 m2. Veel producten worden ook in de hotels gebruikt dus die kochten we al in. De buitenlandse kazen verkoop ik bijvoorbeeld in de hotels en ook de eigen slagerij produceert voor de hotels. En ook het bakken van het brood doe ik in combinatie met de hotels. We kopen alles zelf in met een eigen team van inkopers. Naast de eigen vers- en wijnleveranciers doen we ook zaken met merken als Heineken, Coca-Cola, Unilever en Douwe Egberts. Daar doen we rechtstreeks zaken mee."

Maar u verkoopt niet alles wat een supermarkt verkoopt.
"Nee, maar ik wil ook niet geassocieerd worden met een supermarkt. Ik verkoop goede kwaliteitsproducten tegen scherpe prijzen. Voor luiers en tandenborstels moeten ze niet bij mij zijn. Bovendien, we hebben allemaal vakmensen op de winkelvloer, zoals slagers allemaal een opleiding hiervoor hebben gedaan en zelf worsten kunnen maken. Supermarkten vinden personeel die het ambacht nog beoefenen vaak te duur."

Bij de wijn valt me op dat u flessen van 7 euro heeft, maar ook een Pomerol van bijna 400 euro.
"Maar dat is eigenlijk niet nieuw. Die flessen hadden we al in de wijnhandel en voor dergelijke wijnen is er best wat publiek dat daarvoor speciaal hier naartoe komt. We staan al jaren bekend om onze grote Bordeaux-collectie en dat wil ik zo houden."

Is het ook de bedoeling dat veel klanten straks direct maaltijden kunnen eten in de Versmarkt?
"Ja, daar is veel vraag naar. Straks mag ik nog 200 m2 horeca erbij maken en dan ga ik die mogelijkheid hier zeker bieden. Ik heb echte koks in dienst die straks ook ter plekke complete maaltijden gaan bereiden voor thuis. Echt goede maaltijden, dat vind ik echt belangrijk. Bij de visafdeling heb ik nu al wel directe consumptie met een extra kassa."

Als u een horecaconcept toevoegt aan de Versmarkt, kannibaliseert dat dan niet op het restaurant van het hotel zelf?
"Ik denk het niet, want ik kies dan echt voor een ander concept met een barretje en wat streetfood-achtige concepten erin."

Het is nu in de eerste week al bijzonder druk. Hoe gaat het met de omzet?
"De omzetten weet ik over een tijdje pas, maar elke dag gaan we stapjes vooruit. De eerste dag hadden we 600 betalende klanten, maar aan het einde van de week zaten we al over de duizend. En dat terwijl ik er nog weinig ruchtbaarheid aan heb gegeven."

Welke verbeterpunten komt u nog tegen?
"Nog best een aantal dingen, want ik wil gewoon de beste winkel van de regio worden. En daar moet je als ondernemer iedere dag aan werken en er bovenop zitten tot in de details. Een van de uitdagingen was bijvoorbeeld om alle elektronische prijskaartjes voor alle 4500 producten goed werkend te krijgen."

Een uitgebreide fotoreportage van de Valk Versmarkt in Voorschoten vindt u in de foto bovenaan dit bericht. Deze foto is doorscrolbaar.

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant

01_valk_versmarkt.jpg