Van Tol Versunie: ‘De consument tevreden houden is topsport’ | Levensmiddelenkrant

Van Tol Versunie wil uitgroeien tot grootste partij in het leveren aan zelfstandige ondernemers en organisaties

Van Tol Versunie: ‘De consument tevreden houden is topsport’

BODEGRAVEN – Van Tol Versunie grijpt alle kansen om groter te worden binnen het segment buurtwinkels en ontwikkelt zich internationaal in razendsnel tempo. De formule en groothandel ziet met name kansen in de kleinschaligheid van lokale winkelconcepten en speelt daarop in door de eigen formules De Dagwinkel, Recra en Springer keer op keer te vernieuwen.

Michael van den Hurk, commercieel directeur van Van Tol Versunie, reist de hele wereld over om contacten te onderhouden met fabrikanten en klanten. Met name Azië ziet hij als voorbeeld voor de Nederlandse retailmarkt. Daar haalt hij dan ook zijn inspiratie vandaan als het gaat om innovaties en trends. In een interview met Levensmiddelenkrant vertelt de commercieel directeur over de ontwikkelingen bij Van Tol Versunie en de ambities van het bedrijf.

Hoe gaat het anno 2019 met Van Tol Versunie?
“Hartstikke goed. Zowel in binnen-als buitenland groeien we en ontwikkelt Van Tol Versunie zich. We focussen ons nadrukkelijk op het vernieuwen van De Dagwinkel, Recra en de Springer. Daarbij zien we dat het ondernemers enthousiast maakt en ze bereid zijn om te investeren in nieuwe modules zoals Vers van het mes. Zeker de ondernemers van De Dagwinkel die onlangs zijn omgebouwd naar een 2.0-versie zien hun investering terug in de omzet. Gemiddeld is de omzet van deze winkels met 10 procent gestegen. Dat zijn serieuze cijfers waarvoor ondernemers zich bij ons aansluiten. Die ontwikkeling komt ook mede doordat we als Van Tol zijnde dichtbij de ondernemer staan en focus leggen op kleinschaligheid van de winkelconcepten. De kracht van ons bedrijf is ook om op lokaal niveau te kijken naar de kansen en uitdagingen. Met fabrikanten zijn we daarover altijd in gesprek om te ontdekken welke producten goed in de winkel en bij de doelgroep passen. We zijn samen met de ondernemers en leveranciers bezig om de consument tevreden te houden en dat is topsport. Met een van onze ondernemers heb ik de afspraak gemaakt dat ik een dag mee kom helpen als hij na de ombouw een omzetgroei van 25 procent in de boeken zet. Na vier weken belde hij al om een datum te prikken, zo snel kan het gaan. De ondernemer vertelt vol passie in de winkel over de vernieuwingen en de consument is daar gevoelig voor. In het buitenland zijn we ook druk bezig met het vertegenwoordigen van merken als Kraft Heinz, Unilever en Tony’s. Die laatste partij hebben we sinds een jaar onder onze hoede en we kijken wereldwijd waar de kansen liggen voor dit merk. Van Tol Versunie analyseert de markt en prijzen, gaat in gesprek met importeurs en kijkt hoe Tony’s kan worden gepositioneerd in dit werelddeel. Er zijn steeds meer fabrikanten die zich bij ons aansluiten en hun merk door ons laten vertegenwoordigen.”

Jullie zijn niet alleen in Nederland in gesprek met ondernemers, maar pakken dit in het buitenland ook op. Wat hebben jullie hen te bieden?
“Er zijn een hoop kleine, buitenlandse supermarkten die te klein zijn om een eigen private label te maken. Dit zijn allemaal familiebedrijven waar wij, naast de vertrouwde A-merken ook de labels Boni en Everyday aan leveren. Dat doen we al zo’n 12 jaar en inmiddels bieden we deze service aan ondernemers in bijvoorbeeld het Caribische gebied, Kosovo, Cyprus, Suriname en Hong Kong. Sinds januari hebben wij ook de module Hendrickx de Bakker. Dat is een concept waarbij Van Tol Versunie de gehele broodafdeling inricht met onder andere bake-off. In Suriname en op Curaçao doen we dit al bij twee winkels en Bonaire en Aruba volgen nog. De ondernemers zijn daar ontzettend verrast dat we de kwaliteit leveren van een lokale bakker. De bedoeling is dat de dit ook in andere landen gaan introduceren, want het is een modulair concept dat ook op een kleiner oppervlakte goed tot zijn recht komt.”

Online boodschappen bestellen is een van de ontwikkelingen van de laatste jaren. Met Lekker Makkelijk speelt Van Tol Versunie hierop in. Wat is de toegevoegde waarde van een bezorgservice, naast de buurtwinkels?
“De bezorgservice zien wij als een versterking in het marktgebied. De consument vraagt in toenemende mate om gemak en daar kun je als formule niet omheen. Eerlijk is eerlijk, een buurtwinkel is al bijna het toppunt van gemak. Deze zijn namelijk altijd midden in het dorp gevestigd. Daarom zien wij voornamelijk consumenten uit de omliggende gebieden die gebruik maken van de bezorgdienst. Denk aan bedrijven op de industrieterreinen. Veel van onze ondernemers hebben al een busje die boodschappen rondbrengt, want het is nog steeds gebruikelijk dat de oudere dame van verderop telefonisch haar boodschappenlijstje doorgeeft. Wij vragen van de ondernemers een kleine bijdrage per week om mee te doen met het bezorgconcept Lekker Makkelijk en daarvoor hoeven ze alleen de producten in te pakken en de bestellingen op locatie te brengen. Alles rondom de site wordt door Van Tol Versunie onderhouden.”

Welke trends en ontwikkelingen ziet u nog meer in de retailbranche?
“Matcha, groene thee en ruby chocola. Dat zijn ingrediënten waar veel fabrikanten mee aan de haal gaan en verwerken in hun producten. Het is leuk voor de smaak en het oog, maar ik ben van mening dat Nederlanders hier te nuchter voor zijn. Die zijn meer bezig met trends als gezondheid, biologisch en vegan. Bij die producten is het niet de vraag of je ze in het assortiment opneemt, maar hoeveel ruimte je maakt voor vleesvervangers, biologische eieren en andere gezonde levensmiddelen. Gezondheid is een thema dat leeft onder de mensen en dat mag best iets meer kosten. De consument heeft liever een kleinere hoeveelheid, maar wel van goede kwaliteit. Wij hebben bijvoorbeeld vleeswaren in de winkels liggen met de kwaliteit van de keurslager, alleen bieden wij dat voor een prijs die tussen de prijslijn van een supermarkt en speciaalzaak zit. Daardoor is het bereikbaar voor een grote groep consumenten. De jongeren kijken tegenwoordig eerst naar het etiket van een product om te zien welke ingrediënten erin zitten en dan pas naar de prijs. Gezonde producten zijn een must en ondernemers zijn bij ons vrij om zelf keuzes te maken in het extra assortiment. Daardoor kunnen ze goed bepalen of een trend ook is overgewaaid naar hun dorp.”

Van Tol Versunie en Albron hebben in april een samenwerking aangekondigd. Wat is jullie gezamenlijke doel?
“Albron en Van Tol Versunie passen goed bij elkaar en we hebben een duidelijke visie. Albron is zeer positief over onze aanpak om de winkels op de parken van Center Parcs te voorzien van een goed assortiment en de hele dag door volle schappen. We zijn van mening dat we samen voor elkaar kunnen krijgen dat de consument haar dagelijkse boodschappen kan halen op het park en daarmee ontzorgen we hen. Ten slotte maken we gebruik van elkaars kennis. Albron is specialist op het gebied van leisure en wij vullen hen aan met een bak aan kennis over retail.”

Wat zijn de belangrijkste ambities voor de komende jaren?
“Wij zien veel kansen in kleinschaligheid. Winkels met maximaal een ton omzet en een vloeroppervlakte tot 600 vierkante meter zijn voor ons de norm. Van Tol Versunie wil de komende jaren uitgroeien tot de grootste partij in het leveren aan zelfstandige ondernemers en organisaties in binnen- en buitenland. In Nederland hebben we een afgebakende markt waarin we actief zijn met onze formules en het platform Lekker Makkelijk. Het ondersteunen van ondernemers kunnen we internationaal ook, alleen dan op grotere schaal. Daar ligt voor de komende jaren het focuspunt van Van Tol Versunie Import Export. In China zijn we bijvoorbeeld in gesprek met een familiebedrijf dat 80 buurtwinkels onder haar hoede heeft. We gaan hen helpen om de formule beter in de markt te zetten.”

Bron: Levensmiddelenkrant