Fabrikanten

Verkoop Fairtradeproducten stijgt

UTRECHT- Wereldwijd hebben fairtradeproducten vorig jaar meer geld in het laatje gebracht. Levensmiddelen met het keurmerk leverden ruim 8,4 miljard euro op. Dat is 8 procent meer dan een jaar eerder, maakt de organisatie voor eerlijke handel bekend.

Lisa van der Linden |

De grootste markten voor fairtradeproducten waren het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten, samen goed voor ruim 4 miljard euro. In Nederland brachten levensmiddelen met het keurmerk 290,3 miljoen euro op, eveneens 8 procent meer dan een jaar eerder.
Het hardst groeide de omzet uit fairtrade cacao, voornamelijk afkomstig uit Ghana en Ivoorkust. Chocolademerken en andere voedingsmiddelenfabrikanten kochten daar vaker via fairtrade cacaobonen in.

Discussie
Koepelorganisatie Fairtrade zet zich in voor stabiele prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden. Dat gebeurt onder meer door minimumprijzen te hanteren voor producten als koffie, thee en bananen. Daarnaast krijgen boerencoöperaties premies, die ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor investeringen in hun bedrijf. Het totaalbedrag aan premies steeg vorig jaar 19 procent tot 178 miljoen euro.
Of initiatieven als fairtrade de situatie van boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden daadwerkelijk verbeteren, is een punt van discussie. Zo stelde onderzoeksorganisatie SOMO onlangs dat er maar weinig bewijs is voor de effectiviteit van keurmerken. Fairtrade stelde daarop ten onrechte op één hoop te zijn gegooid met andere keurmerken.

Bron: ANP

fairtradeanp.jpg