Fabrikanten

Vion: vlees bij maaltijd blijft belangrijk

BOXTEL - Het belang van vlees voor de consument is onverminderd groot. Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Vion Consumer Monitor.

Verder blijkt dat de aandacht voor kwaliteit in de meest brede zin des woords groeit, dat Nederlands vlees een uitstekend imago heeft en dat jongeren herkomst en dierenwelzijn belangrijk vinden. Uit het onderzoek onder bijna 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel komt naar voren dat met name jongeren in de afgelopen jaren meer belang zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij de warme maaltijd. Een ruime meerderheid van de jongeren (63%) vindt vlees een onmisbaar onderdeel van hun voeding. Daarnaast zien ze de consumptie van vlees als gezond en is het voor velen het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd. Ook als er een keer geen traditionele warme maaltijd met vlees wordt gegeten, dan zijn de genoemde alternatieven vaak toch op een of andere manier verrijkt met vlees. Je kunt dan denken aan maaltijdsalades, kant-en-klare maaltijden, (verse) pizza’s en pasta’s.
 

Prijskaartje
Voor zes op de tien consumenten mag een goed stuk vlees best weleens wat duurder zijn, schrijft Vion naar aanleiding van het onderzoek. Daarnaast waarderen ze concepten, die in hun ogen staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, steeds meer. Bovendien zijn consumenten, met name jongeren, steeds vaker bereid om een meerprijs te betalen voor vlees met een keurmerk. Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over geïnformeerd willen worden. Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en ook te begrijpen dat de investeringen die bijvoorbeeld in het welzijn van dieren worden gedaan, een prijskaartje hebben.

Tot slot vindt het merendeel van de consumenten (62%) dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Dit vertaalt zich ook in een stijgende voorkeur voor Nederlands vlees en de bereidheid hier iets meer voor te willen betalen.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

slager_counter_vlees_bereiden_personeel_medewerker_etalage_2-a900x525.jpg