AH helpt klanten nog meer met keuzes maken | Levensmiddelenkrant

Supermarktformule zet fors in op training van medewerkers

AH helpt klanten nog meer met keuzes maken

ZAANDAM - Met de eerste honderd werkdagen als ceo van Albert Heijn achter de rug, gaat Marit van Egmond in op wat haar ambities zijn binnen deze functie. Onder haar leiding is de formule een samenwerking aangegaan met de KNVB, benoemd tot meest duurzame supermarktketen van Nederland en heeft AH het platform FoodFirst Network overgenomen.

Als nieuwe ceo van Albert Heijn streeft Van Egmond er naar eigen zeggen naar de consument nog meer te helpen bij het maken van keuzes. Daarnaast staat het vernieuwen van producten, zodat ze beter zijn voor de mensen, dieren en het milieu, hoog op de agenda. Dat vertelt Van Egmond tijdens de opening van het nieuwe trainingscentrum in Enspijk. De formule nodigt hier winkelteams uit om in groepen meer te leren over interactiviteit met klanten, versbeleving en het bewaken van de productkwaliteit. “We nemen medewerkers mee in de hele ketensamenwerking, van de teler tot de klant. Als supermarktformule zijn we continu aan het vernieuwen op het gebied van producten en technologie, maar elke consument vraagt zich af wat er vanavond op tafel komt te staan. Daarnaast wil de klant steeds meer weten over de herkomst van producten”, legt Van Egmond uit. “De vraag is alleen hoe we in de praktijk onze klant gaan helpen met het maken van keuzes en bij het informeren van de klant. Daarom trainen we medewerkers tot masters in vers, waarbij ze alles leren over de kwaliteit en smaak van producten, maar ook handvatten krijgen aangereikt om in gesprek te gaan met de klant. Er zijn namelijk een hoop consumenten die graag vers willen eten, maar niet weten hoe ze een aubergine lekker kunnen klaarmaken. De medewerker kan hierbij helpen door tips te geven.”

Koopgedrag

Klanten hebben volgens Van Egmond nog vaak vragen over hoe ze producten kunnen bereiden, maar ook weten ze niet altijd wat ze ’s avonds weer op tafel moeten zetten. “Consumenten blijven continu veranderen. Niet alleen hun eet- en leefstijl wisselt, ook hun koopgedrag. We zien dat de klant van nu veel weet over ingrediënten en de invloed op hun gezondheid. Dat komt mede door alle digitale hulpmiddelen die er zijn. Als supermarktformule is het de taak om aan te voelen wat de klant verwacht en daarop in te spelen”, stelt Van Egmond. De nieuwe ceo van Albert Heijn ging in haar eerste honderd dagen in gesprek met ondernemers, franchisers én consumenten om te kijken wat bij hen leeft. “Albert Heijn wil graag transparant naar de klant zijn over zijn assortiment, vandaar dat we bijvoorbeeld werken met blockchaintechnologie en meer informatie geven over de herkomst van producten. We gaan meer tips en advies geven om ook na aankoop nog lang van verse aardbeien, avocado’s of courgette te genieten. Zo zijn aardbeien het langst houdbaar in de koelkast, maar wel even een half uur voor het eten uit de koelkast halen. Dan komt de smaak het best tot zijn recht.”

Albert Heijn is naast het helpen en informeren van klanten ook volop bezig met het verbouwen van haar winkels. “Dit jaar krijgen 120 winkels een forse metamorfose, waarbij we de nieuwste concepten van Albert Heijn implementeren. Daarmee staat de teller eind dit jaar op 150 vernieuwde winkels. Het assortiment vernieuwen we daarnaast continu en ook plasticreductie is een belangrijk aandachtspunt. In Hoofddorp hebben we momenteel de pilot met een plasticvrije groente- en fruitafdeling en dat loopt hartstikke goed. Klanten omarmen de veranderingen”, benadrukt Van Egmond.

Bron: Levensmiddelenkrant