Fabrikanten

Wessanen boekt kleiner kwartaalverlies

AMSTERDAM - Voedingsmiddelenbedrijf Wessanen heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een kleiner verlies geleden dan een jaar eerder, op een hogere omzet. Dat meldde het in bedrijf dat gespecialiseerd is in duurzame producten vrijdag.

Het nettoverlies kwam uit op 6,4 miljoen euro, waar het moederbedrijf van Zonnatura een jaar eerder nog 7,7 miljoen euro tekort kwam onder de streep. Wessanen boekte vorig kwartaal een omzet van 108 miljoen euro, tegen 102 miljoen euro een jaar eerder. Gecorrigeerd voor wisselkoersen en verkopen van onderdelen namen de opbrengsten daarmee met ruim 5 procent toe. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebite) zakte, mede door hogere marketingkosten, met 1 miljoen euro naar 1,3 miljoen euro.

Voedselschandalen
Wessanen richt zich op biologische, vegetarische producten die goed zijn voor de gezondheid. De markt voor die producten groeit volgens het bedrijf met zo'n 5 procent per jaar, doordat consumenten steeds bewuster met voeding omgaan. Daarbij speelt het toenemende aantal voedselschandalen en de klimaatproblematiek een belangrijke rol, aldus Wessanen.

In heel 2014 boekte Wessanen een nettowinst van 45,3 miljoen euro, na een break-evenresultaat in 2013. Het bedrijf verdubbelt het dividend, naar 0,10 euro per aandeel. Wessanen verwacht in 2015 zijn bedrijfsresultaat te verbeteren. Dat resultaat nam in 2014 al met 56 procent toe, tot 23,6 miljoen euro. De omzet steeg vorig jaar met ruim 6 procent naar 433,5 miljoen euro.

Tussendoortjes
De verkopen van de kernmerken van het bedrijf groeiden vorig jaar met circa 7 procent, waarbij vijf de dubbele cijfers wisten te halen. Vooral de tussendoortjes en zuivelvervangers waren in trek.

Bron: ANP

zonnatura_landelijke_campagne_tv_reclame_spot-a900x525.jpg