Fabrikanten

Princes vergemakkelijkt de stap naar plant-based visproduct

ROTTERDAM – Een tuna melt, salade niçoise of pasta met tonijn – maar dan zonder vis. Als het aan Gijs Vosmer ligt, hoeft geen shopper er twee keer over na te denken. De senior marketing manager bij Princes helpt visliefhebbers graag af en toe voor plantaardig te kiezen. De vegan tonijn kan warm én koud worden gegeten en heeft dezelfde eigenschappen als de bekende tonijn uit blik. “En hij is ook verrassend lekker, als je het mij vraagt.”

Renée Salome |

Visconserven, daar is Princes groot in. Sterker: het bedrijf is in Nederland marktleider op het gebied van ingeblikte vis. Waarom besloot Princes naast tonijn, zalm, makreel en ansjovis nu ook een plantaardige tonijn op de markt te brengen? Vosmer vindt dat het juíst past bij de visconservenfabrikant. “Het is onze missie om families te laten genieten van kwalitatief goed eten dat geen schade aanbrengt aan de natuur. De verbreding van het aanbod buiten onze huidige visrange is dan ook een logische ontwikkeling. We willen de bekendheid van het merk Princes gebruiken om consumenten te helpen vaker voor een plantaardig en duurzaam alternatief te kiezen. Zij zijn vertrouwd met het merk en weten welke kwaliteit ze van onze producten mogen verwachten”, legt Vosmer uit. Het zijn dus niet enkel de consumenten die al plantaardig eten, maar degenen die al visliefhebber zijn, die Princes met de visvrije tonijn stappen kan laten zetten naar een flexitarisch dieet.

Een makkelijke switch
Het wordt de visliefhebber ook wel heel makkelijk gemaakt om de overstap naar een plantaardige variant te maken. De plantaardige tonijn is er in een naturel versie, een met zonnebloemolie, een met olijfolie en een met groenten in een pikante saus. “In feite hebben wij onze Princes ingeblikte tonijn gespiegeld. We maken het onze liefhebbers hiermee zo makkelijk mogelijk om af en toe voor de plantaardige variant te kiezen”, stelt Vosmer. En het mooie is: je kunt er precies hetzelfde mee als met ‘gewone’ tonijn uit blik. De plantaardige variant is zowel warm als koud te gebruiken, in salades, op brood en bij pasta bijvoorbeeld. “Ook dat maakt de overstap eenvoudig”, aldus de marketing manager.

GV4.jpg Het is nog flink pionieren met plantaardige vis, stelt Gijs Vosmer.
"lantaardige tonijn past gewoon goed bij ons"

Pionieren
Zo’n innovatie gaat natuurlijk niet over een nacht ijs. Er gaat een heel proces aan vooraf, van bedenken, uitproberen, vallen en weer opstaan. “De ontwikkeling in plantaardig vlees is verder, bij vis is het echt nog pionieren. Het was een flinke uitdaging, maar we zijn heel trots op het resultaat. Het is een hele goede variant op tonijn uit blik geworden”, zegt Vosmer. Wat kan hij nog meer over het product vertellen? “Alle producten zijn vegan, de basis van onze plantaardige tonijn is graan, behalve in onze variant met groentesaus, die een basis van soja heeft. Wanneer je de plantaardige tonijn naast het origineel legt, kun je zien dat de structuur iets anders is. Het is heel moeilijk om dat perfect te krijgen! De smaak is vissig. Ook dat was niet eenvoudig, want tonijn heeft relatief weinig smaak. Maar weet je wat het is? Je moet het product in z’n geheel beoordelen. Is het een goede vervanger? Zeker wel!” Bovendien is het product nog in ontwikkeling, meldt de marketing manager. “We kennen onze consumenten goed, ze voorzien ons regelmatig van feedback en we weten wat ze willen. We luisteren goed naar hun wensen en deze nemen we mee in ons ontwikkelproces, zo wordt de kwaliteit continu verbeterd”, aldus Vosmer, die verklapt in het voorjaar met een relevante uitbreiding van de reeks te komen.

Plantaardige visliefhebbers
Princes heeft de introductie al breed ondersteund, zowel op de winkelvloer als online. Binnenkort volgt een tweede socialmediacampagne, waarbij de visconservenfabrikant zich vooral richt op een jongere groep visliefhebbers. Of beter: plantaardige visliefhebbers. “Alternatieven voor vlees en vis zijn onmiskenbaar de trend. Met de introductie van plantaardige tonijn willen wij een bijdrage leveren aan een duurzaam en gezond voedselsysteem, daarnaast biedt het ons de mogelijkheid ons merk te verjongen en nieuwe consumenten aan te spreken”, vertelt Vosmer. Om de nieuwe visliefhebbers ook op de winkelvloer te helpen bij hun keuze voor af en toe plantaardig, kan de vegan tonijn het best naast zijn ‘echte’ broeders in het schap staan, vindt hij. “Dicht op het alternatief, dat is wat mij betreft de logische plek. Daarmee is de plantaardige tonijn goed vindbaar. Zo geven wij samen met de retailer de consument iets te kiezen en maken daarmee de keuze voor een evenwichtig en duurzaam voedingspatroon makkelijker.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: