iStock-1919736779.jpg Met kant-en-klare cocktails kunnen consumenten thuis de beleving uit de horeca nabootsen.

Achtergrond

Kant-en-klare cocktails spelen in op drukke levensstijl

NIEUWVEEN – Ze zijn direct drinkbaar óf vragen om nog een kleine handeling. Even in de shakebeker met een flinke hoeveelheid ijs en genieten maar. De ready-to-drinks (rtd’s) hebben hun weg naar het supermarktkanaal gevonden en een eigen plek in het schap veroverd. Waar komt de populariteit vandaan?

Lisa van der Linden |

Jaren geleden kon je er als supermarktondernemer niet omheen: Breezer. Een zoet mixdrankje in een flesje. Inmiddels is het assortiment premixen fors uitgebreid en zijn er naast flesjes ook tal van blikjes te vinden in het schap. Hoewel de producten al decennialang bestaan, is er de laatste jaren weer een toenemende interesse in premixen. De producten spelen in op de trend van gemak, maar ook zeker op die van meer beleving en het toegankelijk maken van premium voor een groot publiek. Waarom zou je zelf mixen als je het kant-en-klaar kunt kopen in de supermarkt?

Populariteit
Uit onderzoek van Grand View Research (2023) blijkt dat de wereldwijde markt voor kant-en-klare cocktails tegen 2030 maar liefst 2,43 miljard dollar zal bedragen. Kortom, volop groeikansen in deze productgroep. In het onderzoek komt ook naar voren dat de groeiende vraag naar rtd’s het gevolg is van de toenemende gezondheidsproblemen die te veel alcohol drinken met zich mee kan brengen. Veel rtd’s kenmerken zich namelijk door een laag alcoholgehalte. Daarnaast spelen de drukke levensstijl en hectische werkschema’s een grote rol bij de aankoop van kant-en-klare cocktails.

Ook de coronapandemie heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van ready-to-drinks. De drankjes werden namelijk vaak gekocht om de cocktailcultuur uit de horeca ook thuis te beleven. Het gemak en het gevarieerde aanbod hebben bijdragen aan het succes. Dat brede scala aan smaken is ook te zien in het supermarktschap: wodka en gin worden gecombineerd met gember, roos en lavendel. Daarnaast is fruit ook onmisbaar. Grapefruit, sinaasappel, passievrucht, citroen, mango en bessen worden veel gebruikt. De supermarkten hebben een leidende positie in de groei van de categorie ready-to-drink, aldus Grand View Research. In 2022 domineerden hyper- en supermarkten de wereldwijde rtd-markt met een omzetaandeel van 69,8%.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.