gvo-230829-101.jpg Investeringen in ICT zijn voor kleine ketens bijna niet meer haalbaar. Foto: Gerard van Oosbree

Achtergrond

ABN Amro: 2024 wordt voor de detailhandel weer uitdagend jaar

AMSTERDAM – Het wordt ook dit jaar weer uitdagend voor detailhandelaren, ondanks het lichte herstel van de koopkracht. Dat meldt ABN-Amro in haar sectorprognose retail 2024. Een afnemende vraag, wispelturige consument en gestegen kosten drukken zwaar op de resultaten.

Redactie |

Dan is er voor veel ondernemers nog het terugbetalen van de coronaschulden. Binnen de retail blijft het onlinekanaal belangrijk en is tweedehands niet meer weg te denken. Volgens de bank moeten detailhandelaren over de hele breedte hun verdienmodel tegen het licht houden en zich nadrukkelijk gaan onderscheiden.

Voor het eerst in twee jaar stijgt de koopkracht. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek dit jaar met 1,8% door stijgende lonen en overheidssteun. Hierdoor hebben huishoudens meer te besteden. De bank verwacht ook een daling van de inflatie naar 2,6%. De krappe arbeidsmarkt zorgt voor meer relatieve baanzekerheid, wat weer leidt tot een gunstig effect op de consumptie-uitgaven.

Wispelturig
Volgens de analisten van ABN-Amro is de consument ook wispelturig. Ondanks een laag consumentenvertrouwen gingen Nederlanders massaal naar de horeca en op reis. Het is dus belangrijk voor consumenten om zichzelf te verwennen, maar aan de andere kant bezuinigen ze door op zoek te gaan naar meer huismerken, kortingen en promoties. Met name de jonge generatie is niet merkvast. Door de opkomst van e-commerce kunnen ze elk merk en iedere smaak kiezen die ze willen, zegt de bank.

De supermarktketens en voedingsspeciaalzaken zagen vorig jaar de volumes dalen. De omzetten namen nog wel toe door prijsstijgingen. Een gedeelte van de daling in volume lag in de verschuiving van de consument richting meer horecabezoek. Ook de keuze voor goedkopere discounters, huismerken en aanbiedingen zorgden voor de volumedaling.

Investeringen
Volgens ABN-Amro hebben voornamelijk kleine ketens moeite met de enorme investeringen die nodig zijn voor ICT, logistiek, jet onlinekanaal en personeel. Dat heeft er toe geleid dat bijvoorbeeld Jan Linders zich aansloot bij Albert Heijn, en Boni en Nettorama fuseerden.

De groei is volgens de bank uit het onlinekanaal, maar blijft wel belangrijk. Supermarkten zullen de winstgevendheid per transactie omhoog moeten schroeven en de kosten naar beneden moeten krijgen. Niet alleen klantenbinding is hier belangrijk, maar ook de data die uit het kanaal komt en kan worden gebruikt om in te spelen op andere verdienmodellen zoals verkoop van advertentieruimte.

Voedingsspeciaalzaken verliezen nog steeds terrein. Dat is een tendens die al voor de coronacrisis was ingezet. Deze ondernemers zullen voornamelijk moeten inzetten op vernieuwing en op onderscheidend vermogen ten opzichte van supermarkten.

Bron: Levensmiddelenkrant